Reakce horkým perem na komentář k tomuto dílu: http://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=34112-pusta. To jen aby bylo jasno, o co kráčí :).
25.06.2016 22 1370(19) 0 |
Nejdřív jenom malou a uměl ji, jako když bičem mrská. Měl na ni přirozený talent, ale nezůstal jen u něj. Trénoval ji o přestávkách, cestou ze školy i večer před spaním. A po čase, když v sobě ucítil tu sílu, přešel na násobilku velkou. Zintenzivnil úsilí, ale první plody se brzy dostavily a poháněly ho dál a dál. Mumlal si čísla, kudy chodil. Sám si zadával příklady a bryskně docházel k výsledku. Kdekoliv uviděl čísla, neudržel se a začal je násobit. Učitelka napsala na tabuli číslice a on už vykřikoval výsledek, aniž byl vyzván a aniž by věděl, že mají být násobena. Občas za to byl i pokárán, ale nikdy nepochopil proč. Vždyť byla hodina počtů a on přece počítal! A nejen to, počítal nejlépe a nejrychleji ze všech! Copak to ostatní nevidí?
Ale samozřejmě, že to viděli. Pravda byla taková, že o jeho umění násobilky dobře věděli všichni kolem. Nikdo ho nemohl přehlédnout. Všichni viděli, že mu to jde, přesto je nebavilo pořád dokola opakovat, jak je dobrý. A tak je chlapeček toužil o svých schopnostech přesvědčovat znovu a znovu. Strkal jim je pod nos doslova při každé příležitosti. Když některý spolužák špatně spočítal příklad, hned ho opravil. A když ho spočítal dobře, pochválil ho - to on zase uměl - a okamžitě vysypal z rukávu doplňující výpočty. Byl opravdu velmi dobrý. Jak někdy sám říkal a vesele se tomu smál, byl rychlejší než kalkulačka.
Další rok ve škole začali probírat nové učivo a násobilce se už tolik nevěnovali. Chlapeček se poctivě snažil porozumět, co se po něm žádá, ale bohužel, v hlavě mu pořád zavazely naučené výpočty. Jakmile uviděl dvě čísla, okamžitě je začal násobit, takže se nemohl na nic jiného soustředit. Když byl vyvolán, skvěle vše vynásobil, ale buď nechápal, která čísla se spolu mají násobit, nebo netušil, co daný výsledek znamená, takže často měl celý příklad špatně. Začal dostávat špatné známky. Ba co hůř, lepší známky teď dostávali i spolužáci, kteří nenásobili ani zdaleka tak rychle a přesně jako on. Jaká nespravedlnost!
Tehdy se chlapeček zachmuřil a zatvrdil. “Stejně je celá tahle matematika jenom odrazem pohodlnosti lidí, kterým se nechce naučit pořádně počítat, a tak si raději hrají na modernisty,” mumlal si pro sebe, když si jako každý večer před spaním třikrát projel celou velkou násobilku. “Přece jenom čísla jsou čísla!”
Ale samozřejmě, že to viděli. Pravda byla taková, že o jeho umění násobilky dobře věděli všichni kolem. Nikdo ho nemohl přehlédnout. Všichni viděli, že mu to jde, přesto je nebavilo pořád dokola opakovat, jak je dobrý. A tak je chlapeček toužil o svých schopnostech přesvědčovat znovu a znovu. Strkal jim je pod nos doslova při každé příležitosti. Když některý spolužák špatně spočítal příklad, hned ho opravil. A když ho spočítal dobře, pochválil ho - to on zase uměl - a okamžitě vysypal z rukávu doplňující výpočty. Byl opravdu velmi dobrý. Jak někdy sám říkal a vesele se tomu smál, byl rychlejší než kalkulačka.
Další rok ve škole začali probírat nové učivo a násobilce se už tolik nevěnovali. Chlapeček se poctivě snažil porozumět, co se po něm žádá, ale bohužel, v hlavě mu pořád zavazely naučené výpočty. Jakmile uviděl dvě čísla, okamžitě je začal násobit, takže se nemohl na nic jiného soustředit. Když byl vyvolán, skvěle vše vynásobil, ale buď nechápal, která čísla se spolu mají násobit, nebo netušil, co daný výsledek znamená, takže často měl celý příklad špatně. Začal dostávat špatné známky. Ba co hůř, lepší známky teď dostávali i spolužáci, kteří nenásobili ani zdaleka tak rychle a přesně jako on. Jaká nespravedlnost!
Tehdy se chlapeček zachmuřil a zatvrdil. “Stejně je celá tahle matematika jenom odrazem pohodlnosti lidí, kterým se nechce naučit pořádně počítat, a tak si raději hrají na modernisty,” mumlal si pro sebe, když si jako každý večer před spaním třikrát projel celou velkou násobilku. “Přece jenom čísla jsou čísla!”
Ze sbírky: Když psanci inspirují
26.06.2016 - 23:43
Orionka: Ano, pozitivní přístup k poezii jsem tu zmínill já! Ovšem názor na to, že to DDD odbyl tím volným veršem, když to měl tak krásně rozjeto, nezměním... Jak tu naznačil i Tom, lze tvoji povídku brát i jako analogii na současnou situaci, kdy žáčci spoléhají jen na kalkulačky a bez nich nedají skoro nic, stejně jako autoři vymyslí krásné metafory, ale místo aby na to navázali pěkně v rýmech, spokojí se s osamělými výkřiky a říkají tomu volný verš. To lze chápat u někoho, kdo rýmovat neumí, ne však v tom druhém případě! Pak to beru spíše jako symbol dnešní doby: Pohodlnost i nedostatek vůle udělat to, co dělám tak, jak nejlépe dokážu, i když na to mám! Praktický dopad toho vidíš všude kolem sebe! A ještě se to vyplácí...:-(
26.06.2016 - 14:38
Tom Cortés: Máš pravdu, že analogie není dokonalá. Konec je parafrází komentáře, který mě k tomuto dílku inspiroval (dodatečně jsem to vysvětlila v anotaci). Kdybych to psala jako svébytnou povídku, asi bych si dala víc záležet. Kdo ví, možná to jednou dopracuji :).
Ale stejně nerozumím, jak by to mohlo sedět na "volnoveršisty". Já vnímám rým jen jako nástroj, stejně jako tu násobilku. Co by měla násobilka představovat pro ně?
Ale stejně nerozumím, jak by to mohlo sedět na "volnoveršisty". Já vnímám rým jen jako nástroj, stejně jako tu násobilku. Co by měla násobilka představovat pro ně?
26.06.2016 - 14:31
shane: Díky za pochvalu :). Ale o pozitivní poezii tahle debata původně nebyla, do téhle roviny jsi to posunul až dodatečně, předtím jsi psal o rýmech a volném verši a přesně na to jsem reagovala.
26.06.2016 - 10:26
Lasak: Ten názor, co jsi napsal v podstatě sdílí většina "autorit". Kdybych to měl hodnotit nějak osobně, tak pro mě je mnohem větší kumšt udělat kvalitní rýmovanou báseň, protože prostě ta kompoziční práce vyžaduje mnohem víc techniky, často i ústupků, které u volného verše částečně mizí.
Ale čest a sláva tomu, kdo ovládl volný verš a povýšil ho na opravdovou přehlídku :)
Ale čest a sláva tomu, kdo ovládl volný verš a povýšil ho na opravdovou přehlídku :)
26.06.2016 - 10:11
Tom Cortés: myslím si, že je to člověk od člověka. Tady se teď vede spor o tom zda je báseň psaná volným veršem rovna rýmované básni. Jak jsitě víš. No já si jakožto amatér zastávám názor, že obojí je báseň a kvalita se neodvíjí od toho zda je psaná tím, nebo tím. S obojím se musí umět pracovat, každá má svá pro a proti. Nějk jsem zatím nenarazil u psanců na podrývání rýmovaných básní. Jak to vlastně vidíš ty? (Klidně se zeptej odborníků s kterými si v kontaktu) Zajímal by mě i odborný názor.
25.06.2016 - 23:56
Lasak: Jo tááák. Ta analogie s počty je docela zajímavá, ale mám pocit, že se jí na konci nepodařilo udržet.
Navíc, mnohem víc mám totiž pocit, že by to sedělo na dnešní "volnoveršisty" (to je slovo!), než "rýmovače". Zatímco ti druzí volný verš uznávají, ti první mají rým jak strašáka na poli :)
Navíc, mnohem víc mám totiž pocit, že by to sedělo na dnešní "volnoveršisty" (to je slovo!), než "rýmovače". Zatímco ti druzí volný verš uznávají, ti první mají rým jak strašáka na poli :)
25.06.2016 - 21:05
Tom Cortés: Jenom mě zasjímal tvůj postoj. :) Není to žádná narážka, nebo tak.
25.06.2016 - 20:46
já se tedfa jenom uismívám a čekám na Reakci Toma Cortéze, jak u Pustá, tak i u tohodle :) Povedené,. to se musí nechat. Obsah nekomentuji
25.06.2016 - 20:31
Orionka: Já vím, že jsi pohotová a na rozdíl ode mne i obojživelná! Já si prostě jen vybírám ze života to pozitivní a poezie by měla být nositelkou pohody a dobré nálady! A DDD mne překvapil svojí odpovědí Zamile! Když už si někdo vymyslí hezké metafory, je škoda nechat je jen tak trčet jako osamělé výkřiky uprostřed volného verše! :-)
A pokud jde o ten komentář s nadhledem, odlišný názor přece není důvodem k nepřátelství, i když to někteří hned berou jako vhodnou záminku. Ostatně můj vztah k tobě je spíše pozitivní. Umíš psát zajímavě a vypíchnout pár slovy podstatu...:-)
A pokud jde o ten komentář s nadhledem, odlišný názor přece není důvodem k nepřátelství, i když to někteří hned berou jako vhodnou záminku. Ostatně můj vztah k tobě je spíše pozitivní. Umíš psát zajímavě a vypíchnout pár slovy podstatu...:-)
25.06.2016 - 20:11
shane: Já vím, však právě na ten názor jsem reagovala. A dík za komentář s nadhledem :).
25.06.2016 - 20:10
A42: Díky. Ale s těmi kalkulačkami nevím, mám je spíš za překonané stadium :).
25.06.2016 - 19:56
Stejně si hrají jen na modernisty. Hehe. Kde už jen jsem tohle slyšel toho chlapečka říkat?
Zajímavý jinotaj.
Zajímavý jinotaj.
25.06.2016 - 19:51
Orionka: Starého psa novým kouskům nenaučíš! Né, že by to nezvládl, ale má na to svůj názor...:-)
25.06.2016 - 19:25
Kouzelné. A když si představím, že někteří modernisti si to dokonce logaritmují, chudák chlapeček. Ale jeho čas přijde, až se rozbijí všechny kalkulačky.
25.06.2016 - 19:10
Tohle jsi dala dohromady po tom Shaneovském komentáři, během té chvíle? Smekám... Vystihla jsi to skvěle!
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
O chlapečkovi, co se naučil násobilku : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Bard usoplenec
Předchozí dílo autora : Gasteinská past IV.
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 2» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Duše zmítaná bouří reality [17], Asinar van Martinaq [17], Burak [12], Therésia [12], Erma [11], ŠoDO [7]» řekli o sobě
kmotrov řekl o Yana :Ve své tvorbě se umí se obrátit naruby (tak, že to co je uvnitř, je vidět zvenčí) až to vyrazí dech. Je věčnou dívkou a věčnou mámou, byla taková vždy a na vždy taková zůstane.