Vlastní poznámky studia o složení příběhů
přidáno 31.12.2022
komentářů0
čteno310(2)
Podle René Nekudy tvoří začátek 20 až 25 % celkového rozsahu textu:

1 % rozsahu: Háček, první scéna, která by měla vzbudit zájem. Tím se začátek románu podobá modernímu filmu. Obvykle nevíme o postavě prakticky nic, ale zato se postavě něco dramatického nebo napínavého děje. Hlavní hrdinka se může probudit ve své posteli sama bez manžela a snaží se přijít na to co se stalo. Neznáme jméno hrdinky, ani časové období, ale dochází nám, že žena je vdaná, protože má manžela, kterého postrádá. Také chápeme, že je ráno. Příběh nás zaháčkuje záhadou.

Další možnost: Malí chlapec ve stodole statku cvičí s klackem jako mečem a mlátí do slaměného panáka, který si sám vyrobil. Představuje si, že se jednou stane rytířem. Poté najde na půdě otcův meč. Začínáme chápat, že se nejspíš jedná o středověk. Příběh zaháčkuje záhadou, jak to, že jeho otec schovává na půdě meč, když je obyčejný rolník nebo statkář.

1 až 12 % rozsahu (zhruba polovina začátku): Většinou už známe jména některých postav. Nastíněn první konflikt, který poprvé nabourává běžnou realitu hlavního hrdiny. Například se dozvíme, že hrdinka, která postrádá svého manžela, se s ním večer pohádala, a hádají se už nějakou dobu. Jsou popsány jednotlivé konflikty buď chronologicky nebo pozpátku od večerní hádky. Zjišťujeme, že jejich život není idylický a první konflikt, je konfliktem názorovým, zdá má smysl takového muže vůbec hledat. Možná prostě jenom utekl, když spala, ale co když je ohrožený jeho život, co když je za tím něco víc.

Další možnost: Chlapec, co se touží stát rytířem je otcem nucen, aby se přestal zajímat o meč a věnoval se práci na farmě nebo statku. Konflikt spočívá v tom, co chce chlapec a co chce jeho otec.

12 až 25 % rozsahu: Stupňování napětí na základě prvního konfliktu. Už lépe chápeme základní motivace, ale postava směřující k vyřešení konfliktu je sužována jednou překážkou za druhou a původní konflikt tím graduje.

Po dovršení cca 25 % rozsahu: Nastává první bod zlomu. Událost, která většinou zásadně a nenávratně změní běžnou realitu hlavní postavy. Je-li strukturováno jako cesta hrdiny, tak se hrdina vydává na cestu, pro kterou buď hledal odvahu, aby ji přijal, nebo ji vůbec nechtěl absolvovat, ale stala se zlomová událost, která změnila jeho přesvědčení.

Většinou se ve struktuře příběhu mluví celkem o dvou bodech zlomu, ale podle některých názorů není počet bodů zlomu jednoznačně dán, ale vychází z délky příběhu. Z pohledu filmů stačí, když kratší film (zhruba hodinu a půl), nebo díl seriálu, má pouze jeden bod zvratu, ale dvouhodinový film a delší, by měl obsahovat minimálně dva body zvratu, aby se udržela pozornost diváka (nebo v případě románu pozornost čtenáře).

Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Čím začínají romány? 3. část : trvalý odkaz

Následující deník autora : Esence příběhu 1. část
Předchozí deník autora : Čím začínají romány? 2. část

» narozeniny
Duše zmítaná bouří reality [17], Asinar van Martinaq [17], Burak [12], Therésia [12], Erma [11], ŠoDO [7]
» řekli o sobě
Singularis řekla o VKate :
Má vynikající literární styl, její díla jsou důkladně promyšlená a mají logickou stavbu. Dává si na nich záležet a nechybí jí ani smysl pro humor ani cit pro to, kdy jej použít. :-) Její román o princezně Nie, která se zamilovala do dívky, ale zlý král ji nutil do sňatku s princem Viktorem, patří k mým nejoblíbenějším delším dílům na Psancích a mohu jej doporučit všem, komu není lesbická láska proti mysli.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming