![]() |
![]() ![]() |
komentáře k dílům uživatele :


Mamka: Děkuji, těch hříchů by bylo, ale někdy není odvaha je zveřejňovat


Tak ta se mi líbí. Víc takových hříchů. Snad občas ještě nějaké tóny vyloudí...


Ailin: Nemohu říci, Ailin, na všechny tvé komentáře nic jiného, než že souhlasím a děkuji.


Jiří Turner: Promiň za obsáhlý komentář ne k básni... Tvoje báseň se mi líbí... něčím mi připomíná Gellnerovy básně, které jsem kdysi měla hodně ráda. Je to jen pocit (nejsem kritik :-D ).


Navíc si myslím, že KOMENTÁŘ nemusí být nutně jen KRITIKOU... dá se komentovat různými způsoby, a tak se to i děje. Já třeba mám moc ráda komentáře, které se spíš než formy týkají toho, co je za formou, a leckdy i za obsahem... nicméně chápu, že i tohle každý máme úplně jinak.


Zamila: A proč by tu nemohlo být místo i pro ty, co se chtějí zlepšovat, mají ambice a chtějí být konstruktivně kritizováni (nebo konstruktivně kritizovat) - i pro ty, co ambice nemají a "jen" chtějí sdílet s ostatními svoje pocity, zachycené do básní? Vždyť, podle ankety, je to tu cca půl na půl... Proč bychom tu nemohli "žít v míru"? Stačilo by přece jen respektovat "smajlíky" ohledně míry kritiky. Ať ti, co chtějí kritizovat, kritizují ty, co touží po kritice... a ti ať se pak nediví. Stačí jen žít tak, jak chci, a nechat druhé žít tak, jak chtějí oni, ne? ... Neblbni, Zamilo... stýskalo by se mi po Tobě :-)


jayjay:
Děkuji za příspěvek do diskuse.
Tak asi postupně:
1)V prvním případě metra s tím nemohu souhlasit. Jsem přesvědčen, že takto je to pro vysvětlení podstaty možné napsat
2)V druhém případě spatřuji rozdíl jen v použití lomítka, smysl se nemění
3)poznámka, že v blankversu je často césura, je zcela správná , nicméně tento pojem nevysvětluji, tudíž ho nezmiňuji
4) volný veš jsem definoval na základě výše uvedených příkladů básnické rytmiky. V jiném případě bych musel napsat, že každý projev( písemný i ústní) má určitou rytmiku). To je pravda, ale zároveň v tomto případě zbytečné konstatování. Volný verš prostě nemá žádné pravidelné rytmické schéma, proto je to volný verš.
Na druhou stranu musím uznat, že i u volného verše je možné se subjektivně k rytmice vyjadřovat, ale to je možné se vyjadřovat k čemukoli.
Jinými slovy, metrum je rytmické schéma, nemyslím, že bych napsal něco, co by bylo v rozporu s tímto faktem
4) Kdybych tě chtěl chytat za slovo, řekl bych, že je velký rozdíl kritizovat a psát kritiku. To už mi ale přijde jako úplné slovíčkaření. Obecně věřím, že k psaní básní je třeba rozum, stejně jako pro psaní komentářů. Z té úvahy je však, myslím, zřejmé, že nespekuluji o používání rozumu, ale o vědomém, či nevědomém (sluchovém, pocitovém) používání výše uvedených formálních prvků a bez jejich znalosti lze, myslím, něco napsat i psát trvale.
Děkuji za příspěvek do diskuse.
Tak asi postupně:
1)V prvním případě metra s tím nemohu souhlasit. Jsem přesvědčen, že takto je to pro vysvětlení podstaty možné napsat
2)V druhém případě spatřuji rozdíl jen v použití lomítka, smysl se nemění
3)poznámka, že v blankversu je často césura, je zcela správná , nicméně tento pojem nevysvětluji, tudíž ho nezmiňuji
4) volný veš jsem definoval na základě výše uvedených příkladů básnické rytmiky. V jiném případě bych musel napsat, že každý projev( písemný i ústní) má určitou rytmiku). To je pravda, ale zároveň v tomto případě zbytečné konstatování. Volný verš prostě nemá žádné pravidelné rytmické schéma, proto je to volný verš.
Na druhou stranu musím uznat, že i u volného verše je možné se subjektivně k rytmice vyjadřovat, ale to je možné se vyjadřovat k čemukoli.
Jinými slovy, metrum je rytmické schéma, nemyslím, že bych napsal něco, co by bylo v rozporu s tímto faktem
4) Kdybych tě chtěl chytat za slovo, řekl bych, že je velký rozdíl kritizovat a psát kritiku. To už mi ale přijde jako úplné slovíčkaření. Obecně věřím, že k psaní básní je třeba rozum, stejně jako pro psaní komentářů. Z té úvahy je však, myslím, zřejmé, že nespekuluji o používání rozumu, ale o vědomém, či nevědomém (sluchovém, pocitovém) používání výše uvedených formálních prvků a bez jejich znalosti lze, myslím, něco napsat i psát trvale.


Konstatuji, že to nebylo ztracených pět minut. Rád bych jen upozornil na dvě nepřesná určení metra:
namísto
Za trochu lásky šel bych světa kraj 5stopý jamb
/U - / U - / U - / U - / U - /
je správně určené metrum vypadá:
-uu -u -u -u -
Doporučuji vybrat jinou ukázku.
U blankversu chybí poznámka, že je v něm často césura!
a místo schématu
/ U - / U - / U - / U - / U - /
u
Být nebo nebýt – to je, oč tu běží
by mělo být schéma:
u -u -u -u -u -u
Co se týče pouček, jak kritizovat – shledávám je jako přínosné. Jen upozorňuji, že i volný verš má svůj rytmus, přestože není svázán metrem, a ten lze tedy i posuzovat. (Však rytmus má též próza.)
Volný verš vzniká právě opuštěním metra. Rytmus opustit nelze.
Je rozdíl mezi metrem a rytmem.
Na závěr: Je rozdíl mezi napsat a psát . Dobrou báseň lze napsat bez účasti rozumu. Ale psát dobře už účast rozumu vyžaduje. (A schválně neříkám teoretických znalostí, což je zavádějící pojem. U teoretických znalostí se totiž musí říct – z jaké teorie pocházejí.)
namísto
Za trochu lásky šel bych světa kraj 5stopý jamb
/U - / U - / U - / U - / U - /
je správně určené metrum vypadá:
-uu -u -u -u -
Doporučuji vybrat jinou ukázku.
U blankversu chybí poznámka, že je v něm často césura!
a místo schématu
/ U - / U - / U - / U - / U - /
u
Být nebo nebýt – to je, oč tu běží
by mělo být schéma:
u -u -u -u -u -u
Co se týče pouček, jak kritizovat – shledávám je jako přínosné. Jen upozorňuji, že i volný verš má svůj rytmus, přestože není svázán metrem, a ten lze tedy i posuzovat. (Však rytmus má též próza.)
Volný verš vzniká právě opuštěním metra. Rytmus opustit nelze.
Je rozdíl mezi metrem a rytmem.
Na závěr: Je rozdíl mezi napsat a psát . Dobrou báseň lze napsat bez účasti rozumu. Ale psát dobře už účast rozumu vyžaduje. (A schválně neříkám teoretických znalostí, což je zavádějící pojem. U teoretických znalostí se totiž musí říct – z jaké teorie pocházejí.)


Dovolim si vypichnót Bylo by dobré, v kritice oddělovat subjektivní a objektivní stanoviska.


Severak: ono to v těch formálních záležitostech nebude


hodně přínosné dílko pro mne. ne, že bych se chtěl změnit, ale tento sumář mě odpověděl na dost mých otázek.
Už alespoň vím, během chvilky - a to je ten největší přínos - něco o poezii. A podané opravdu na tácku až pod nos. děkuji.
Už alespoň vím, během chvilky - a to je ten největší přínos - něco o poezii. A podané opravdu na tácku až pod nos. děkuji.


díky této úvaze jsem si uvědomil ještě jednu hodně, ale hodně důležitou věc - já vlastně nejsem básník!
.
.
.
.
.
{ já jsem písničkář co neumí na nic hrát :-D }
.
.
.
.
.
{ já jsem písničkář co neumí na nic hrát :-D }
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Zdendulinka [16], Pjpajkis [16], Rigor Mortis [14], MACHAJDA [14], mannaz [12], Loreley [12], misháá [11], Daisy Moore [10], Putri [4], VykladacKaret [2], J.Rose [2]» řekli o sobě
Yana řekla o kmotrov :Jeho nadšení pro věc je tak nakažlivé, jeho projev je tak moudrý a tak plný života, že jsem hrdá na to, že znám kmotrova a že jsme si blízcí, je to pro mě pocta, znám kmotrova- tak zatichlého a tak hlasitého, plného inspirace a bohémského ducha, jo, a je strašně milé když se z něčeho raduje a směje se