(ABAB CC DD) a použití slov: radost, rameno, potlesk, mrcha, blesk
18.02.2015 34 1832(24) 0 |
Sotva jen přišla, už zase někam prchá,
prolétla mým světem jak namydlený blesk,
zpátky se vrátila jak kulhavá mrcha
a místo radosti zbyl jen neurčitý stesk.
V hlasitém potlesku a ovacích si libovala,
málo nám dávala a čím dál více brala.
Teď z ramene šklebí se jak opice stáří,
láska má mnoho podob a tváří.
prolétla mým světem jak namydlený blesk,
zpátky se vrátila jak kulhavá mrcha
a místo radosti zbyl jen neurčitý stesk.
V hlasitém potlesku a ovacích si libovala,
málo nám dávala a čím dál více brala.
Teď z ramene šklebí se jak opice stáří,
láska má mnoho podob a tváří.
20.02.2015 - 15:08
Ailin: Nemohu říci, Ailin, na všechny tvé komentáře nic jiného, než že souhlasím a děkuji.
20.02.2015 - 14:55
Jiří Turner: Promiň za obsáhlý komentář ne k básni... Tvoje báseň se mi líbí... něčím mi připomíná Gellnerovy básně, které jsem kdysi měla hodně ráda. Je to jen pocit (nejsem kritik :-D ).
20.02.2015 - 14:47
Navíc si myslím, že KOMENTÁŘ nemusí být nutně jen KRITIKOU... dá se komentovat různými způsoby, a tak se to i děje. Já třeba mám moc ráda komentáře, které se spíš než formy týkají toho, co je za formou, a leckdy i za obsahem... nicméně chápu, že i tohle každý máme úplně jinak.
20.02.2015 - 14:40
Zamila: A proč by tu nemohlo být místo i pro ty, co se chtějí zlepšovat, mají ambice a chtějí být konstruktivně kritizováni (nebo konstruktivně kritizovat) - i pro ty, co ambice nemají a "jen" chtějí sdílet s ostatními svoje pocity, zachycené do básní? Vždyť, podle ankety, je to tu cca půl na půl... Proč bychom tu nemohli "žít v míru"? Stačilo by přece jen respektovat "smajlíky" ohledně míry kritiky. Ať ti, co chtějí kritizovat, kritizují ty, co touží po kritice... a ti ať se pak nediví. Stačí jen žít tak, jak chci, a nechat druhé žít tak, jak chtějí oni, ne? ... Neblbni, Zamilo... stýskalo by se mi po Tobě :-)
18.02.2015 - 19:08
Jiří Turner: patent na vkus , tak tím jsi mě dostal, to je přesně to , o co tu jde... každý ho máme pčece jiný ...díky za tento komentář...
18.02.2015 - 19:03
koiška: Co jsem opravdu nechtěl, bylo mým předešlým článkem a přebujelou konverzací u tohoto dílka, vzbudit v komkoli pocit, že snad nějak pohrdám lidmi, kteří nemají dostatečné "literární vzdělání", či něco podobného. Vskutku ne. Trochu mě zlobí někteří, a jim to bylo hlavně určeno, kteří bez základních znalostí chtějí odborně hodnotit. Následně jsem reagoval, což jsem vůbec neměl v úmyslu, na postoj, který vyjadřoval jakýsi "patent na vkus". Ten nemáme asi nikdo. Stejně jako většina ostatních hodnotím dle svého vkusu a formální stránku v rozsahu svých znalostí. Stejně tak i kritiku přijímám. Těší mne, že se ti básnička líbí. A těším se i na diskuse nad našimi díly. Na diskuse bez zbytečných negativních emocí.
18.02.2015 - 18:16
Jiří Turner: Snad nevadí, že nejsem odborník a asi málo můžu říct o kvalitě básní, posuzuji pouze pocitem, prostě laik až na půdu. Buďto je hezká nebo ne a jsou i takové, které začnu číst a nedočtu. Nezaujmou, ale k věci mně se Tvá báseň moc líbí. Možná to pro některé neznamená nic, že se nějaké Koišce líbí, kdo vlastně jsem, žádný odborný kritik, ale jsem tu s vámi ráda.
18.02.2015 - 12:57
Yana: Pěkné, pěkné. Myslím, že tohle všechno na mě působí stejně jako předtím na Puera. Takže už tu opravdu nemám co dělat. Takovýhle protiútok jsem ale opravdu nečekala.
18.02.2015 - 12:51
Zamila: Yana: Myslím, že jsi úplně zbytečně šlápla na citlivá místa.
Objektivní( technické) záležitosti v básních by měl komentovat jen ten, kdo jim rozumí. Subjektivně se může vyjádřit každý. I když si principiálně nemyslím, že každý subjektivní pohled má stejnou hodnotu, ambice nikoho nečiní kompetentnějším. Ani vzděláni ne. Sečtělost, cit, nadhled,vlastní tvorba, to jsou určitě atributy dobrého kritika. A takových zde mohou být desítky a názor tvůj, můj, či publikujícího kritika jim jen těžko může být nějak nadřazen. Není čím.
Objektivní( technické) záležitosti v básních by měl komentovat jen ten, kdo jim rozumí. Subjektivně se může vyjádřit každý. I když si principiálně nemyslím, že každý subjektivní pohled má stejnou hodnotu, ambice nikoho nečiní kompetentnějším. Ani vzděláni ne. Sečtělost, cit, nadhled,vlastní tvorba, to jsou určitě atributy dobrého kritika. A takových zde mohou být desítky a názor tvůj, můj, či publikujícího kritika jim jen těžko může být nějak nadřazen. Není čím.
18.02.2015 - 12:39
Zamila: víš Zam. myslíš že máš nějaký vyšší úkol, ale já přes všechno(pořád dokola) si myslím že poslední dobou tady mnohem konstruktivněji hodnotí díla Jirka, Orionka, Amélie, DDD a nevnují všem své vyšší cíle, mají tu své místo, chodí sem mnohem více než dříve, protože podle mě vnímají že se tu něco děje a má to smysl. Tvůj přístup se mi teď prostě nelíbí a myslím že nepřináší lautr nic dobrého, tak asi a pořád si mi neodpověděla už na dvě otázky. Jak poznáváš kvalitní poezii a co myslíš tím pomlouvat za zády?
18.02.2015 - 12:31
Yana: Já se nerozčiluju, mě jste prostě obě rozesmutnily. A především komentář Van. Mám puerovské ambice, to jste věděly už dávno, snažila jsem se o konstruktivní kritiku, ale tady asi prostě nemá místo. Toť vše. Nerozčiluju se, mrzí mě, jaké to tu teď je.
18.02.2015 - 12:26
Zamila: proč se rozčiluješ? a hlavně Zam. vůbec si mi neodpověděla na otázku a to mi bohatě stačilo, na otázku, jakým způsobem poznáváš kvalitní poezii, nemusela si zdůrazňovat co všechno děláš, já nejsem slepá, docela tě i obdivuju (tedy obdivovala, protože dnes jsem prostě překvapená) a vůbec nechápu co myslíš tím pomlouvat někoho za zády? Já navíc vůbec nemám ráda konflikty, ale promiň takhle zareagovat :-( valím oči a musím se vyjádřit!
18.02.2015 - 12:06
Jiří Turner:
No, já se do téhle pozice raději ani moc netlačím, vnímám spíše srdcem to, co mi sedí. A když kritizuji, tak nejprve něco, byť malého, pochválím a zmiňuji se jen o tom, co znám. A z kritiky druhých si vezmu to dobré, aniž bych se kvůli ní čertil! Nejsme tu snad ještě ve válce!:-)
No, já se do téhle pozice raději ani moc netlačím, vnímám spíše srdcem to, co mi sedí. A když kritizuji, tak nejprve něco, byť malého, pochválím a zmiňuji se jen o tom, co znám. A z kritiky druhých si vezmu to dobré, aniž bych se kvůli ní čertil! Nejsme tu snad ještě ve válce!:-)
18.02.2015 - 11:39
Amelie M.: Děkuji, asi bych se opakoval. Šlo mi právě o to, co píšeš. :)
18.02.2015 - 11:37
DDD: Děkuji, jak jsem psal již dříve, myslím, že i trochu banální obsah té formě sluší
18.02.2015 - 11:36
Zamila: ale to to naše taky... ajak už bylo řečeno , každý není a nechce být umělcem, a stresovat se tím,co mu kdo hodně drsně zhnotnotí... beru , že jsi šikovnější, že toho znáš víc, ale já prostě s nikým nesoupeřím a píši pro radost - především svoji, takže mi namítneš, ať si to nechávám v šuplíku, ale já zase vím, že něco se tady docela líbí, tak proč to sem nedat... nakonec , co kdybychom to rozpustili úplně, když tu nemůžeme žít společně v míru, jak to někdo naznačil - myslím Amélie? ,.... promiň , nechci být protivná a proto jsem se všech těch debat ani nazúčastnila....
18.02.2015 - 11:35
shane: Také si myslím, že určitým formám sluší určitý obsah, téma a použité obraty a rýmy. Je to ovšem velmi subjektivní. Jak je patrné z řady komentářů ( předešlých i následného) je pozice "arbitera elegantiarum" ošidná.
Děkuji za zastavení se.
Děkuji za zastavení se.
18.02.2015 - 11:32
Myslím, že ses s tím vypořádal opravdu s grácií. Žádnou křeč nikde nevnímám. Nedokážu říct, jestli by mě zaujala i sama o sobě, ale tak jako tak smekám. Já bych to nedovedl.
18.02.2015 - 11:28
z básně mám dobrý pocit, mně osobně hezky plyne a líbí se mi i její lehce trpká příchuť, také tu nemám pocit žádného násilí..
18.02.2015 - 11:27
vanovaso: Slušnost rozhodně není někoho takhle pomlouvat za zády. Jinak myslím, že mám dost vytříbený poetický "sluch", navíc jsem tak trochu literární redaktor, takže si dovoluji říct, že v rámci svého vkusu kvalitu poznám. Měla jsem zde působit jako další kritik v Puerově slova smyslu, ale tohle mě už totálně odrazuje. Všechny ty útoky, všechno to psaní za zády, všechny ty výpady proti konstruktivní kritice. Klidně se tu dál plácejte po zádech za každé řadové dílo, ale o tomhle psaní prostě není. A ano, jsou prostě lidé, kteří v psaní chtějí něčeho dosáhnout, chtějí být motivováni, chtějí motivovat. Ale tady je to jako narážet do zdi. Ale i my píšeme srdcem - a teď je to srdce značně rozbolavělé a zklamané ze zdejšího prostředí. Tak pa pa.
18.02.2015 - 11:26
Jiří Turner: Mně se právě tahle líbí, asi je bližší mému vnímání než nějaké moderny. Myslím, že je tu hezky skloubena myšlenka s povinnými slovy i formou. Sám si sulcuju v deníku pár kousků, co opravdu pošlu, rozhodnu asi až na poslední chvíli. Pořád ještě čekám na tu pravou inspiraci...:-)
Fakt je, že už jsem ten rispet i s povinnými slovy užil i v dalších nesoutěžních úletech, jednak v komentech, jednak na chatu, snad abych si na tu formu zvykl...Až to Mátu trklo! V každém případě je to zajímavá forma a nesvázaná povinnými slovy by mohla dát zajímavá dílka.:-)
Fakt je, že už jsem ten rispet i s povinnými slovy užil i v dalších nesoutěžních úletech, jednak v komentech, jednak na chatu, snad abych si na tu formu zvykl...Až to Mátu trklo! V každém případě je to zajímavá forma a nesvázaná povinnými slovy by mohla dát zajímavá dílka.:-)
18.02.2015 - 11:21
Zamila:ona je konstruktivní kritika a slušnost taky něco jiného... nicméně k tomu , jak rozeznáš opravdovou kvalitu ses nevyjádřila...
18.02.2015 - 11:18
Yana: vanovaso: Překvapujete mě, dámy ... Hodně smutným způsobem. A máte pravdu, jelikož tu konstruktivní kritika není vítána, nebudu tu už ztrácet čas. On měl Puero pravdu. Mějte se hezky a nenechte zdejší kvalitní poezii docela vyhasnout ...
18.02.2015 - 11:09
Yana: musím s tebou souhlasit, ohledně Zamily, koukám často na ty její komentáře a nestačím se divit, pokud je taková profesionálka, co tu tedy ztrácí čas ...a upřímně já mám raději volný verš, takže ty její někdy ani nemusím, a často se mi taky zdají křečovité , jen aby to vyšlo, ale mlčím, jednak je to neuctivé, jednak si myslím, že každý se snaží sem dát to nejlepší co umí... a stále si opakuju,na jakém to serveru vlastně jsem... nejsem sama, jak už jsem zaznamenala, nakonec tu zůstane pár "umělců" - a bude klid, ... škoda, dřív se tu hodně lidí cítilo líp, ale spousta z nich je znechucena... Ano , možná není důležitá ani ta kvalita, ale to že máme možnost něco za sebe říct a že to může někoho oslovit, byt i jen jednoho jediného, ...je mi to líto za všechny,co už to odradilo - dnes jsem četla jinde Psavce - a byl jako vždy skvělý, ale tady na něj není "úroveň" ... díky za tvůj postoj
18.02.2015 - 10:43
Yana: Reaguji na něco, co primárně nebylo určeno mě, ale zaujala mě ta tvoje myšlenka s podstrčením cizího úspěšného díla. Také jsem o tom uvažoval. Věz (něco o tom vím), že i názory literárních kritiků a "tištěných" básníků, zasedajících v porotách, jsou natolik rozdílné, že z toho jde hlava kolem.
18.02.2015 - 10:26
Zamila: mrzí mě že jsi napsala takový komentář, docela jsem z něj překvapená, respektive to jak ty vnímáš báseň je v pořádku, ale to žes napsala že málokdo pozná kvalitu...kdo málokdo, kdo z nás amatérů by měl poznat opravdovou kvalitu, myslíš si že ty ji poznáš? co je to opravdová kvalita? kolikrát jsem si říkala že sem vložím báseň, která neni moje a vyhrála různé soutěže, které hodnotila odborná porota, abych poznala že tady někdo pozná opravdovou kvalitu, neudělala jsem to, bála jsem se že by to někdo poznal i když jsem se samozřejmě ve finále chtěla přiznat, jinak k básni asi tolik, u Jirky tu kvalitu já hledám, jak obsahem, tak propracovaností stylu básní, tímto ho neobhajuji, protože to nepotřebuje
18.02.2015 - 10:00
Orionka: Jak už jsem psal Zamile, rispet mě svádí ke svému původnímu smyslu, k milostné písni. Napsal jsem dnes v noci tři (dva jistě mnohem originálnější), ale mě k němu sedí více "komerční " forma.
18.02.2015 - 09:49
Zamila: ...jak jsem to psal, něco je realita, něco otázka vkusu. Respektuji, že dle tvého není. Kvalita v poezii je, myslím, velmi komplikovaný a relativní pojem. Řekl bych, že jí prověřují roky (někdy staletí). Jakási nesvázanost slok je, z mého pohledu, podstatou rispetu. Proč by takovou formu jinak měl. To by mohla být dvě střídavá čtyřverší nebo jedno osmiverší. Takto si zachovává charakter lidové písně.
18.02.2015 - 09:36
Mně se moc líbí. Silná myšlenka, pěkně nenápadně zakomponovaná slova. Rýmy nejsou nejoriginálnější, ale celkový dojem za jedna :).
18.02.2015 - 09:26
Tak těšila jsem se na něco extra, ale jsem zklamaná. Mně to právě křečovité přijde. Ten nařízený rytmus se dá skloubit v jednu plynulou báseň, ale většinou jsou z toho tři násilné básně. A nejvíc mě mrzí, že už tady málokdo pozná kvalitu a všichni se jen plácají po zádech. Puero měl pravdu.
18.02.2015 - 07:28
Valná většina básní tohoto útvaru zde na psancích je docela křečovitá, násilím vtloukaná do náležité formy. Všechno se také kulhavě točí kolem povinných slov. Tady je to jiné, je to elegantní, úderné a není ani poznat, která slova jsou dána. Je to úžasné!
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Rispet neúcty k lásce : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Sonet hudební
Předchozí dílo autora : Jak psanci komentují psance 3