Alegorie o autorském právu a nebinárství, určená k zamyšlení. Přestože obvykle dávám přednost „historii“, vůči alegoriím nemám averzi. Jde o upravenou verzi starší povídky. Nová verze používá dvojtečku namísto lomítka (zajímalo by mě, zda se to tak čte lépe) a vybrané tvary pátého rodu, kde by byl dvojtečkový zápis nepraktický.
13.11.2021 2 414(5) 0 |
Daleko za devatero horami, sedmero řekami a třemi dalšími vyprázdněnými klišé ležela republika známá po celém světě kreativitou obyvatel a výjimečným uměleckým bohatstvím. Toho času tam zrovna bylo v módě zdobit dřevěné kostky. Měly obrázek na každé straně a vyzdobit je dokázal takřka kdokoliv. Malé děti se to učily ve škole, bavilo je to a trávily tím spoustu volného času. Jen málokomu se ovšem pořadilo vyzdobit tak hezké, že za ně někdo byl ochoten zaplatit; nejčastěji to byli ti, kdo zdobili kostky na objednávku pro konkrétní účel.
Spousta mladých lidí se svými kostkami chlubila na výstavách a přátelé a kolegové jim je chodili chválit, jako by šlo o velká umělecká díla. Žádnou si ale nekoupili, protože ty kostky, tak jak byly, jim byly k ničemu. Nehodily se ani na zapření dveří a nepřinesly by jim do života o nich víc než krámy z obchodů, o kterých se alespoň soudilo, že mají nějakou materiální hodnotu. Přesto však tito přátelé a kolegové obvykle nezapomněli poznamenat, že se jim ty kostky líbí.
Tehdy tam žil:a nebinární jménem Eklex. Nějaký čas také tvořil:a a vystavoval:a zdobené kostky, především proto, že lidí, kteří nebinárním rozuměli, bylo málo, takže byl:a po většinu času v myšlenkách sám:a a nepoznal:a na světě nic, co by dávalo větší smysl dělat sám:a, než zdobit dřevěné kostky. I ty jeho:její byly občas chváleny a často z nedorozumění přehlíženy, ale jen on:a sám:a věděl:a, že jsou k ničemu, stejně jako kostky kolegů. Byly to jen drobné fragmenty, do části z nichž nebylo vloženo mnoho úsilí, a bez dalších dílů postrádaly smysl. Občas to zkoušel:a kolegům naznačit, ale ti měli jiné názory: Jeden muž prohlásil, že pokračování těch obrázků má ve své hlavě, takže jemu smysl dávají a to, že je někdo nechápe, ho nezajímá. Jedna žena později prohlásila, že kostky dělá jen pro zábavu, vyjadřují její city a vášně a nikdo by je neměl posuzovat či hodnotit. Přesto s nimi nevynechala jedinou výstavu či příležitost se jimi pochlubit.
V republice se už povalovaly miliardy různých kostek, tvůrci mnohých byli zapomenuti a sami zapomněli, že někdy nějaké takové vytvořili. Několik jich naopak bylo bedlivě střeženo a běžný občan neměl šanci se o jejich existenci ani dozvědět, natož na ně alespoň pohlédnout. Jen několik set kostek za svoji existenci dokázalo někomu změnit život k lepšímu; těch, které ho měnily k horšímu, bylo víc, snáz se tvořily a častěji a víc se za ně platilo. (Z toho důvodu byla většina kostek na objednávku toho druhu.)
Eklex byl:a mladý:á a zvědavý:á, a tak začal:a kostky sbírat a zkoumat; převážně ty zdarma, protože ty placené bývaly lepší jen občas — jejich cena odrážela spíš sebevědomí tvůrce než hodnotu obrázků. Začal:a z kostek skládat velké obrazce. Po čase jeden z nich převážil a ostatní opustil:a. Byl to výjev náměstí za úsvitu, kde se pohybovalo mnoho lidí různých povolání, věku, oblečení a genderových rolí. Byl krásný a složitý, udivoval a fascinoval a mnoho kostek Eklex vyměnil:a za jiné, než s ním byl:a úplně spokojený:á. Opravdu mu:jí to šlo a strávil:a nad výjevem roky svého života. Vložil:a do něj všechen svůj cit, znalosti a vášeň.
Když bylo dílo po mnoha odkladech hotovo, žasl:a nad ním. Náměstí bylo různorodé a plné detailně a s citem vykreslených postav, jaké by ji vedle sebe v životě ani nenapadly a jaké by sám:a namalovat nezvládl:a. Nebe bylo důstojné a přesné. Žádná z použitých kostek nedávala smysl sama o sobě, byť na ní třeba bylo něco hezkého, ale dohromady měly svoji synergickou krásu, kterou každá kostka čerpala z blízkosti takových, které se k ní hodily.
Tehdy Eklex pozval:a všechny svoje kamarády a přátele, kteří mu:jí nejčastěji chválívali kostky na výstavách, aby si přišli obraz prohlédnout. Byl totiž příliš těžký a křehký, než aby se dal snadno přenést a vystavit. Přišlo jich však jen pět — jedna žena a čtyři muži. Mnozí další se vymluvili, že nemají čas, což byla tehdy moderní politicky korektní náhražka za výmluvu na nedostatek zájmu. Ti, kdo přišli, však na obraz dlouho hleděli v užaslém mlčení.
„Víš, co o tom říkají zákony?“ řekl první muž.
„Nevím. Co?“ zeptal:a se Eklex.
„Abys ten obraz mohlu zveřejnit, potřebuješ souhlas všech tvůrců kostek, které jsi použilu, a většina z nich bude chtít zaplatit,“ řekl první muž.
„A jak zjistím, kdo ty kostky vyrobil?“ vyzvídal:a Eklex.
„Zezadu je na nich značka,“ řekl první muž.
„A kde ty tvůrce najdu?“ pokračoval:a Eklex.
„Nevím,“ řekl první muž, pokrčivši rameny. „Mohou být kdekoliv na světě a mluvit jakýmkoliv jazykem. Když je nenajdeš, nebo ti neodpoví, nemáš šanci.“
„Co se stane, když to neudělám?“ zeptal:a se Eklex.
„Pokud se na to přijde, tvůj obraz zničí, tvoje jméno pošpiní, zvouce tě zlodějem, a zavřou tě do vězení za to, že sis chtělu přivlastnit jejich kostky,“ řekl první muž.
„I ty, za které jsem zaplatilu?“ řekl:a Eklex.
„Ano, i ty,“ řekl první muž.
Druhý muž oponoval: „To se stává málokdy. Tvůrci si ani nepamatují, co za kostky udělali. Prostě to vystav někam do rohu a doufej, že si toho nikdo nevšimne.“
Žena nepromluvila, ale teď se zjevně styděla.
Třetí muž prohlásil: „Prostě dělej to, co ostatní, a nezapomeň, že teď už žijeme ve svobodné zemi, kde si může dělat kdo chce co chce, dokud to někomu nezačne vadit.“ Eklex s ním nesouhlasil:a, ale nic neřekl:a.
Čtvrtý muž projevil trochu vynalézavosti a alespoň dospěl ke konstruktivnímu řešení. Řekl: „Tak vyrob podobný obraz z vlastních kostek! Ale lidé jsou hrozně neoriginální, dej tam nějaké mimozemšťany z vymyšlených planet, jaké ještě nikdo nevymyslel. A slunce by měla být alespoň dvě, nejlépe ultramarínově modré a žlutozelenooranžové. A na oblohu přidej zvláštně tvarované mimozemské základny. A ještě nějaký nápis, ale nicneříkající, aby náhodou někoho neurazil.“ Eklex však dobře věděl:a, jak vypadají jeho kostky a proč se ani jedna z nich do výjevu nehodí. Zklamalo ho:ji však, že přestože si čtvrtý muž zřejmě neuvědomoval, že se tam jeho kostky nehodí, ani ho nenapadlo mu:jí některou z nich nabídnout.
Eklex jim poděkoval:a za rady (přestože mu:jí moc nepomohly) a snažil:a se jim vysvětlit, že nechtěl:a stvořit celé dílo sám:a, vážil:a si všech těch lidí, kteří vyrobili ty hezké kostky, a jeho:její práce byla jen v tom, že je složil:a k sobě, a uvolnil:a tak krásu a smysl, které samy o sobě postrádaly. Kamarádi a přátelé však kroutili hlavami a trvali na tom, že každé dílo někomu patří.
Když pak žena a muži odešli, Eklex si obraz ještě jednou prohlédl:a a pak ho zakryl:a ubrusem a nechal:a si ho pro sebe. Nedovedl:a si představit, jak by mohl:a najít a kontaktovat stovky tvůrců z různých koutů světa a přesvědčit je o tom, co nedokáže vysvětlit ani svým nejbližším.
Mezitím došla zpráva od další ženy z Eklexivých přátel. Psala, že jí to zase nevyšlo, ale příště už určitě přijde.
Od té doby Eklex dál zdobil:a smutnými motivy dřevěné kostky, o které nikdo nestál a které si nikdo netroufl použít, protože byly jeho:její. A množství zdobených kostek v republice dále rostlo, zvyšovalo její umělecké bohatství a upevňovalo její pověst nejkreativnější země na světě.
───────────────────────────────────────────────────────────────
© 2017, 2021 Singularis
Já, autor této povídky, poskytuji komukoliv, kdo si ji přečetl celou, právo používat všechny názvy, jména a charakteristiky z ní za libovolným účelem, a to bezpodmínečně s výjimkou podmínek vyžadovaných zákonem.
Starší verze povídky: https://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=36105-eklex
Spousta mladých lidí se svými kostkami chlubila na výstavách a přátelé a kolegové jim je chodili chválit, jako by šlo o velká umělecká díla. Žádnou si ale nekoupili, protože ty kostky, tak jak byly, jim byly k ničemu. Nehodily se ani na zapření dveří a nepřinesly by jim do života o nich víc než krámy z obchodů, o kterých se alespoň soudilo, že mají nějakou materiální hodnotu. Přesto však tito přátelé a kolegové obvykle nezapomněli poznamenat, že se jim ty kostky líbí.
Tehdy tam žil:a nebinární jménem Eklex. Nějaký čas také tvořil:a a vystavoval:a zdobené kostky, především proto, že lidí, kteří nebinárním rozuměli, bylo málo, takže byl:a po většinu času v myšlenkách sám:a a nepoznal:a na světě nic, co by dávalo větší smysl dělat sám:a, než zdobit dřevěné kostky. I ty jeho:její byly občas chváleny a často z nedorozumění přehlíženy, ale jen on:a sám:a věděl:a, že jsou k ničemu, stejně jako kostky kolegů. Byly to jen drobné fragmenty, do části z nichž nebylo vloženo mnoho úsilí, a bez dalších dílů postrádaly smysl. Občas to zkoušel:a kolegům naznačit, ale ti měli jiné názory: Jeden muž prohlásil, že pokračování těch obrázků má ve své hlavě, takže jemu smysl dávají a to, že je někdo nechápe, ho nezajímá. Jedna žena později prohlásila, že kostky dělá jen pro zábavu, vyjadřují její city a vášně a nikdo by je neměl posuzovat či hodnotit. Přesto s nimi nevynechala jedinou výstavu či příležitost se jimi pochlubit.
V republice se už povalovaly miliardy různých kostek, tvůrci mnohých byli zapomenuti a sami zapomněli, že někdy nějaké takové vytvořili. Několik jich naopak bylo bedlivě střeženo a běžný občan neměl šanci se o jejich existenci ani dozvědět, natož na ně alespoň pohlédnout. Jen několik set kostek za svoji existenci dokázalo někomu změnit život k lepšímu; těch, které ho měnily k horšímu, bylo víc, snáz se tvořily a častěji a víc se za ně platilo. (Z toho důvodu byla většina kostek na objednávku toho druhu.)
Eklex byl:a mladý:á a zvědavý:á, a tak začal:a kostky sbírat a zkoumat; převážně ty zdarma, protože ty placené bývaly lepší jen občas — jejich cena odrážela spíš sebevědomí tvůrce než hodnotu obrázků. Začal:a z kostek skládat velké obrazce. Po čase jeden z nich převážil a ostatní opustil:a. Byl to výjev náměstí za úsvitu, kde se pohybovalo mnoho lidí různých povolání, věku, oblečení a genderových rolí. Byl krásný a složitý, udivoval a fascinoval a mnoho kostek Eklex vyměnil:a za jiné, než s ním byl:a úplně spokojený:á. Opravdu mu:jí to šlo a strávil:a nad výjevem roky svého života. Vložil:a do něj všechen svůj cit, znalosti a vášeň.
Když bylo dílo po mnoha odkladech hotovo, žasl:a nad ním. Náměstí bylo různorodé a plné detailně a s citem vykreslených postav, jaké by ji vedle sebe v životě ani nenapadly a jaké by sám:a namalovat nezvládl:a. Nebe bylo důstojné a přesné. Žádná z použitých kostek nedávala smysl sama o sobě, byť na ní třeba bylo něco hezkého, ale dohromady měly svoji synergickou krásu, kterou každá kostka čerpala z blízkosti takových, které se k ní hodily.
Tehdy Eklex pozval:a všechny svoje kamarády a přátele, kteří mu:jí nejčastěji chválívali kostky na výstavách, aby si přišli obraz prohlédnout. Byl totiž příliš těžký a křehký, než aby se dal snadno přenést a vystavit. Přišlo jich však jen pět — jedna žena a čtyři muži. Mnozí další se vymluvili, že nemají čas, což byla tehdy moderní politicky korektní náhražka za výmluvu na nedostatek zájmu. Ti, kdo přišli, však na obraz dlouho hleděli v užaslém mlčení.
„Víš, co o tom říkají zákony?“ řekl první muž.
„Nevím. Co?“ zeptal:a se Eklex.
„Abys ten obraz mohlu zveřejnit, potřebuješ souhlas všech tvůrců kostek, které jsi použilu, a většina z nich bude chtít zaplatit,“ řekl první muž.
„A jak zjistím, kdo ty kostky vyrobil?“ vyzvídal:a Eklex.
„Zezadu je na nich značka,“ řekl první muž.
„A kde ty tvůrce najdu?“ pokračoval:a Eklex.
„Nevím,“ řekl první muž, pokrčivši rameny. „Mohou být kdekoliv na světě a mluvit jakýmkoliv jazykem. Když je nenajdeš, nebo ti neodpoví, nemáš šanci.“
„Co se stane, když to neudělám?“ zeptal:a se Eklex.
„Pokud se na to přijde, tvůj obraz zničí, tvoje jméno pošpiní, zvouce tě zlodějem, a zavřou tě do vězení za to, že sis chtělu přivlastnit jejich kostky,“ řekl první muž.
„I ty, za které jsem zaplatilu?“ řekl:a Eklex.
„Ano, i ty,“ řekl první muž.
Druhý muž oponoval: „To se stává málokdy. Tvůrci si ani nepamatují, co za kostky udělali. Prostě to vystav někam do rohu a doufej, že si toho nikdo nevšimne.“
Žena nepromluvila, ale teď se zjevně styděla.
Třetí muž prohlásil: „Prostě dělej to, co ostatní, a nezapomeň, že teď už žijeme ve svobodné zemi, kde si může dělat kdo chce co chce, dokud to někomu nezačne vadit.“ Eklex s ním nesouhlasil:a, ale nic neřekl:a.
Čtvrtý muž projevil trochu vynalézavosti a alespoň dospěl ke konstruktivnímu řešení. Řekl: „Tak vyrob podobný obraz z vlastních kostek! Ale lidé jsou hrozně neoriginální, dej tam nějaké mimozemšťany z vymyšlených planet, jaké ještě nikdo nevymyslel. A slunce by měla být alespoň dvě, nejlépe ultramarínově modré a žlutozelenooranžové. A na oblohu přidej zvláštně tvarované mimozemské základny. A ještě nějaký nápis, ale nicneříkající, aby náhodou někoho neurazil.“ Eklex však dobře věděl:a, jak vypadají jeho kostky a proč se ani jedna z nich do výjevu nehodí. Zklamalo ho:ji však, že přestože si čtvrtý muž zřejmě neuvědomoval, že se tam jeho kostky nehodí, ani ho nenapadlo mu:jí některou z nich nabídnout.
Eklex jim poděkoval:a za rady (přestože mu:jí moc nepomohly) a snažil:a se jim vysvětlit, že nechtěl:a stvořit celé dílo sám:a, vážil:a si všech těch lidí, kteří vyrobili ty hezké kostky, a jeho:její práce byla jen v tom, že je složil:a k sobě, a uvolnil:a tak krásu a smysl, které samy o sobě postrádaly. Kamarádi a přátelé však kroutili hlavami a trvali na tom, že každé dílo někomu patří.
Když pak žena a muži odešli, Eklex si obraz ještě jednou prohlédl:a a pak ho zakryl:a ubrusem a nechal:a si ho pro sebe. Nedovedl:a si představit, jak by mohl:a najít a kontaktovat stovky tvůrců z různých koutů světa a přesvědčit je o tom, co nedokáže vysvětlit ani svým nejbližším.
Mezitím došla zpráva od další ženy z Eklexivých přátel. Psala, že jí to zase nevyšlo, ale příště už určitě přijde.
Od té doby Eklex dál zdobil:a smutnými motivy dřevěné kostky, o které nikdo nestál a které si nikdo netroufl použít, protože byly jeho:její. A množství zdobených kostek v republice dále rostlo, zvyšovalo její umělecké bohatství a upevňovalo její pověst nejkreativnější země na světě.
───────────────────────────────────────────────────────────────
© 2017, 2021 Singularis
Já, autor této povídky, poskytuji komukoliv, kdo si ji přečetl celou, právo používat všechny názvy, jména a charakteristiky z ní za libovolným účelem, a to bezpodmínečně s výjimkou podmínek vyžadovaných zákonem.
Starší verze povídky: https://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=36105-eklex
Který z následujících zápisů se vám čte nejpohodlněji *jako jednotné* číslo? | ||
[0x] | On:a nesouhlasil:a s ním ani s ní. | |
[0x] | On/a nesouhlasil/a s ním ani s ní. | |
[2x] | On*a nesouhlasil*a s ním ani s ní. | |
[0x] | Ono nesouhlasilo s ním ani s ní. | |
[0x] | Onu nesouhlasilu s ním ani s ní. | |
[0x] | One nesouhlasile s ním ani s ní. | |
[0x] | Oni nesouhlasili s ním ani s ní. | |
[0x] | Ony nesouhlasily s ním ani s ní. | |
hlasovat mohou pouze přihlášení |
08.01.2022 - 10:11
RathuVSoak: Děkuji za názor. „Onikání“ zní celkem přijatelně, ale angličtinu bych jako vzor pro češtinu bral/a jen velice opatrně, protože jde o výrazně odlišný jazyk, který funguje podstatně jinak.
07.01.2022 - 10:31
S lomítkem je to určitě lepší, ale po vzoru angličtiny bych používal onikáni.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Eklex : vydání s dvojtečkou (41) : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Prokop z Absurdistánu (42)
Předchozí dílo autora : Prokop z Absurdistánu (40)
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 1» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Duše zmítaná bouří reality [17], Asinar van Martinaq [17], Burak [12], Therésia [12], Erma [11], ŠoDO [7]» řekli o sobě
casa.de.locos řekla o DDD :mistr lehounkých črt co pokaždé tne do živého.