přidáno 02.07.2017
hodnoceno 20
čteno 844(26)
posláno 0
Má Šahrazád tisíce předešlých nocí
Múzo mých probdělých vysokých básní
Kanadský javore prohnutý v bocích
Nebe ve hvězdách navěky jasných
Zahrado zelená, Červené oči
pro tebe ze srpna do ledna skočím
mapy si rozmočím v potoce u cesty
navěky po slepu
bezčasé nevěsty
milovat sníh a zmodralé rety
a umírat pod puškou bez lafety
přidáno 05.07.2017 - 21:03
NoWiš: :) Chápu :D
přidáno 05.07.2017 - 10:42
tohle je parádní, smekám .)
přidáno 04.07.2017 - 08:26
No, musim se vrátit, proč zahrada zelená a červené oči, ale to je o tom že by krásně šel rozebrat verš po verši...svýho času k nám chodívala omladina za synem a někteří měli oči jako angoráci, že by zánět spojivek, tak jsem si to vysvětlila já :-) Mimochodem zánět spojivek je infekční :-D No já v tom čtu jedinej význam a myslim že to je to pravý...zahrada zelená, i naši mají ve skleníku zeleno a ta vůně
přidáno 04.07.2017 - 02:42
DDD: díky. A máš pravdu.. trochu ten pocit ruší význam... mel bych to trochu zformátovat
přidáno 04.07.2017 - 02:40
Yana: díky. ;) ohledně inspirace... no řekl bych, že tenhle konkrétní mlýn si vodu vždycky najde. :D
přidáno 04.07.2017 - 02:38
Tom Cortés: ach neber to špatně. Já počítám s tím, žes tu metaforu pochopil. Spíše mě mrzí, že jsi zanechal jen ustřiženou informaci a nic víc. Mam pocit, že formu nadsazuješ smyslu a myšlence a to je škoda. A možná jsem se trochu zbytečně rozohnil nad tím povýšeným "když si nejsi jistý smyslem." Ta lafeta tam patří a má tam svůj důvod. Kromě již zmíněné metafory se na lafetě odváželi padlí a její absence tedy nahrazuje naději. Spojuji původní význam toho slova s dalšími. A to že byla používána (v nedávné době) jen na těžké zbraně je věc druhá. A poněkud nepodstatná, vzhledem k tomu že byla používána i u pušek (konkrétně mušket jak jsi zmínil). Na druhou stranu máš pravdu o rozlomeném verši který prostě nemá opodstatnění. A to už nezmiňuji čárky ve větách které jsou moje velice slabá stránka.

Mandrage neposlouchám tak nevím no... myslím že verš by neměl upadat podle popkultury
přidáno 04.07.2017 - 02:26
kmotrov: máš pravdu. Je to forma co se dá velmi lehce pokazit. Ale mám ji rád a psal jsem ji docela obstojně. Vzhledem k tomu ze zase začínám postupně psát, doufám, že ji zase ovládnu. Rozhodně se o to teda pokusím no..
přidáno 04.07.2017 - 01:46
Amadeo´´: protože Zelená zahrada ;) jestli mě chápeš :D
přidáno 03.07.2017 - 22:12
Pro mě krásná poezie... Proč ty červené oči?
přidáno 03.07.2017 - 19:54
A já samozřejmě naprosto přesně vím o čem je řeč a ty obraty a ten styl, to je prostě dokonalý, tahle básnička by šla rozebrat verš po verši :-) Nadchla mě a je skvělé když je básník inspirován a píše mu to právě takhle. A já můžu jenom fňukat že kvůli mě nikdy nikdo takovou básničku nenapsal a nenapíše, neskutečná fantazie a fantasmagorie :-)
přidáno 03.07.2017 - 12:10
Takhle slepené verše a volný styl s rýmy, to je přece NoWiš, nebrala bych mu to. A osobně mě děsí, že by začal psát úplně volně... nebo bez lafet :-D
přidáno 03.07.2017 - 08:55
Co se tady píše je v pohodě, od toho jsme literární server, abychom o tvorbě diskutovali. Nevadí mi ani lafeta, ani zlomený verš. Je to volný verš s rýmy a to je pro mne kámen úrazu (volný verš proto, že tvým záměrem patrně nebylo dodržovat pevnou strukturu). Opustil bych rýmy a šel jen po pocitu. Volným veršem. Volný verš s rýmy se tu u autorů objevuje často a já si nemyslím, že to je šťastné řešení. Jinak v tom máš spoustu fantazie a přikláním se k DDD, taky Ti to závidím.
přidáno 03.07.2017 - 06:53
Moc hezky napsáno. Takovou fantazii bych chtěl mít. S lafetou absolutně nemám problém. Zrovna před týdnem jsem těžkal třicetikilovou hradebnici.

Asi bych to čistě vizuálně trochu prosvětlil. Takhle mi přijde moc stěsnaná a nahuštěná na sebe.
přidáno 02.07.2017 - 19:46
NoWiš: Stále opakuješ předpoklad, že jsem tu metaforu nepochopil, což je trošku namyšlené. A ano, lafetace může být opření pušky o hradbu, nebo muškety o vidlici, ale slovní zásobou tady nejsi ve vrcholném středověku.
Ale budiž, nechme lafetu lafetou. Jestli chceš konstruktivní kritiku:
Nerozumím, proč je jeden z veršů najednou rozlomený na dva řádky, když je stavbou stejný jako ty předchozí, které nejsou. Pokud by na tom místě byla pointa, dávalo by to podvědomé zastavení smysl, tady ho nevidím.
Rým "nocí-v bocích" je poněkud otřepaný (haló, Mandrage), stejně tak prakticky jakýkoliv rým na "oči". Myslím, že do výbavy mladého básníka nepatří, ale to je na uvážení každého, jestli mu to za to stojí.
Dále, chtělo by se to rozhodnout, jestli používat interpunkci, nebo ne, a jak nakládat s verzálkami, ne to nějak splatlat vše dohromady.

Nakonec, abych se vrátil na začátek tvého komentáře: Poezie JE slovíčkaření. A kdybys mi tak zarputile netvrdil, že tě nechápu, tak už jsi mohl mít pokoj.
přidáno 02.07.2017 - 19:45
Netuším co je lafeta, takže mě to při čtení netrklo, ale Tom Cortés má pravdu - se slovama u niž si člověk není jist významem se musí opatrně. Zasvěceným pak krvácí oči.

PS: Zdravím zelenou zahrádku.
přidáno 02.07.2017 - 18:58
Tom Cortés: a není to trochu zbytečné slovíčkaření? Ale když už ti to přijde jako nepřekonatelný problém, tak první lafety pocházejí ze 14 století a byly to jen statické žlaby pro střelné zbraně. Lafetace může ostatně být i opření pušky o hradbu. V každém případě je to vyjádření hlubšího pocitu nejistoty a touhy po nejistotě svého kata. Touhy po milosrdenství. Ukázka beznaděje. A v okamžiku když víš, že lafeta je určena k upevnění střelné zbraně, ať už třeba jen děla a ne pušky, tak ti dojde i ta metafora. A jen tak pro jistotu, když do své básně něco napíšu, bývám si jistý smyslem. Takže ač jsou tvé faktické znalosti obdivuhodné, mohl by ses spíše otevřít významu. Jinak nějakou konstruktivní komplexní kritiku bych snesl. Náhidné výkřiky stripkovitych informací už mi moc k ničemu nejsou
přidáno 02.07.2017 - 17:33
...která ale moc nefunguje ve chvíli, kdy se lafeta u pušky vůbec nepoužívá. To je problém s používáním slov, u kterých si nejsi jistý smyslem. Polovina lidí nebude ani vědět, co je lafeta, druhé to bude připadat jako nesmysl, když mají lafetu spojenou s dělem nebo kulometem.
přidáno 02.07.2017 - 16:32
Tom Cortés: je to metafora třesoucích se rukou a nejistoty střelce
přidáno 02.07.2017 - 14:39
Lafeta se používá i u pušek? Já měl za to, že je to jen záležitost větších zbraní.
přidáno 02.07.2017 - 14:33
Ježiši, to je ale krásný... Tohle kdyby mi někdo napsal, tak mu dam i to srdce z perníku ;-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Rustikální perníková chaloupka : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Let
Předchozí dílo autora : Řeky

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming