03.02.2016 15 1045(22) 0 |
Halím svou mysl
do chladu, šera a mlhy.
Je plná slz, tak bodavých
tisíců ledových jehel
krystalků vzpomínek
na společný smích.
Kdy vyjdu ven?
Až jedna po druhé mě bodnou
a všechen smutek rozpustí se v nich.
Zatím
vyvěste černé prapory
zahrajte pohřební píseň
a nepouštějte sem světlo
které bolí.
Jsem pánem tmy a žalu.
Řekl
a potopil se až na dno
svého smutku
kde našel černou perlu.
Slzu, která neumřela.
do chladu, šera a mlhy.
Je plná slz, tak bodavých
tisíců ledových jehel
krystalků vzpomínek
na společný smích.
Kdy vyjdu ven?
Až jedna po druhé mě bodnou
a všechen smutek rozpustí se v nich.
Zatím
vyvěste černé prapory
zahrajte pohřební píseň
a nepouštějte sem světlo
které bolí.
Jsem pánem tmy a žalu.
Řekl
a potopil se až na dno
svého smutku
kde našel černou perlu.
Slzu, která neumřela.
04.02.2016 - 18:06
samiVdavu: Ano, s tím co říkáš se ztotožňuji a máme na to podobný názor. Přijde mi ale, že ty to vnímáš jako realista a do jisté míry jsi s tím smířený, že to takto funguje. Mě to přijde někdy k zblití a mám tendenci se tomu stavět, nejít s proudem, protože cítím, že jinak bych to už nebyl já a že je to špatně.
A nejde jen o umění, je to vlastně o vnímání jiných a naprosto důležitějších věcí a hodnot, které má čím dál více lidí pokřivené a povrchní. To, co je průměrné, je pro ně in a před tím, co se něčím vymyká, nejlépe odvrátit hlavu, nevidět, neslyšet. To mi vadí a nejspíš se s tím také asi nikdy nesmířím.
Vím, že tento komentář na literární server nepatří a nejspíš jsem se do toho zamotal, ale snad jsi pochopil, co jsem tím chtěl říct...
S tím pokročilým balíčkem máš samozřejmě pravdu a dobře to vyjádřila i Orionka. Ti, kdo v poezii chtějí něco dokázat, by tuto výbavu mít rozhodně měli.
Mě se toto ale zas až tak moc netýká protože abych byl upřímný, já osobně nemám ambice v poezii něco dokazovat nebo něčeho dosáhnout. Jednak proto, že jsem z malého města na východní Moravě, kde jsou takové možnosti velmi omezené ale také proto, že moje kontrolka vnitřní sebekritiky mi říká, že na to nemám dostatečný talent, potenciál, ostré lokty a taky energii. Poezii vnímám spíše jako zálibu, něco, čemu jsem propadl, co mě baví a zároveň mi pomáhá odtrhnout se od reality. I to je přece účel umění.
Přesto všechno se chci v této zálibě ale zdokonalovat, jak jen to půjde a jak jen to bude možné. Proto jsem také zavítal sem, na Psance.
A nejde jen o umění, je to vlastně o vnímání jiných a naprosto důležitějších věcí a hodnot, které má čím dál více lidí pokřivené a povrchní. To, co je průměrné, je pro ně in a před tím, co se něčím vymyká, nejlépe odvrátit hlavu, nevidět, neslyšet. To mi vadí a nejspíš se s tím také asi nikdy nesmířím.
Vím, že tento komentář na literární server nepatří a nejspíš jsem se do toho zamotal, ale snad jsi pochopil, co jsem tím chtěl říct...
S tím pokročilým balíčkem máš samozřejmě pravdu a dobře to vyjádřila i Orionka. Ti, kdo v poezii chtějí něco dokázat, by tuto výbavu mít rozhodně měli.
Mě se toto ale zas až tak moc netýká protože abych byl upřímný, já osobně nemám ambice v poezii něco dokazovat nebo něčeho dosáhnout. Jednak proto, že jsem z malého města na východní Moravě, kde jsou takové možnosti velmi omezené ale také proto, že moje kontrolka vnitřní sebekritiky mi říká, že na to nemám dostatečný talent, potenciál, ostré lokty a taky energii. Poezii vnímám spíše jako zálibu, něco, čemu jsem propadl, co mě baví a zároveň mi pomáhá odtrhnout se od reality. I to je přece účel umění.
Přesto všechno se chci v této zálibě ale zdokonalovat, jak jen to půjde a jak jen to bude možné. Proto jsem také zavítal sem, na Psance.
04.02.2016 - 11:28
Amadeo´´: Ačkoliv jsem například tvou báseň několikrát četl, ještě na ni nemám zcela hotový názor. Souhlasím s tím, že není běžná a doplňuji k tomu, že je to velmi dobře. Jsou různé typy lidí a znám hodně takových, co poslouchají pouze tuctovou mainstreamovou hudbu a nechají si na sebe tetovat noty a Ilovemusic. Myslí si, že hudba je jejich život. K tomu, aby ten pocit měli, je vede to, že do nich producenti cpou jednoduchou muziku, kterou pochopí a dokáží ji perfektně vnímat. Je to business. Hudba pro průměrné. Problémem takové produkce je, že je platná pouze pro současnost. A podobné je to v literatuře.
Mnoho hudebníků, kteří způsobili v hudbě nějaký posun, zaznamenali třeba jen jedno úspěšné album a další experimenty jim už tolik nevycházely. Stejné je to s básněmi. A ambicemi jejich autorů a motivací čtenářů.
Při použití pokročilého balíčku máš jedině šanci v poezii něco dokázat, ačkoliv je to složité a bolí to podobně jako vrcholový sport. A třeba to vůbec nikdy vyjít nemusí, třeba nikdy nikoho žádná tvoje báseň nezaujme...ale máš aspoň šanci. Základní balíček je dobrý pro vlastní hodnotu, pro rychlé a jednoduché vyjádření emocí, pro písničku k táboráku a pro úspěšné komentáře na literárních serverech. To je můj názor.
Mnoho hudebníků, kteří způsobili v hudbě nějaký posun, zaznamenali třeba jen jedno úspěšné album a další experimenty jim už tolik nevycházely. Stejné je to s básněmi. A ambicemi jejich autorů a motivací čtenářů.
Při použití pokročilého balíčku máš jedině šanci v poezii něco dokázat, ačkoliv je to složité a bolí to podobně jako vrcholový sport. A třeba to vůbec nikdy vyjít nemusí, třeba nikdy nikoho žádná tvoje báseň nezaujme...ale máš aspoň šanci. Základní balíček je dobrý pro vlastní hodnotu, pro rychlé a jednoduché vyjádření emocí, pro písničku k táboráku a pro úspěšné komentáře na literárních serverech. To je můj názor.
04.02.2016 - 08:50
Amadeo´´: Děkuji a souhlasím. Tvůj příměr s hudbou mě zaujal, ale nemyslím, že cesta k oblíbenosti je tak snadná. Jednoduché a neoriginální sdělení určitě zaujme ještě méně než složitý experimet. Spíš je to o hledání kompromisu mezi originalitou a sdělností. Ale oblíbenost je stejně jen jedna stránka věci a velmi relativní, na tomto serveru mluvíme o pár desítkách čtenářů a zpravidla několika málo komentujících, tohle o kvalitě moc nevypoví. Důležitější je možná vlastní pocit z díla.
03.02.2016 - 21:20
Ano, někdy je nutné pomořit se do toho a putovat až k samému jádru, na samé dno, protože jen tam čeká na nás klíč, který nám pomůže odemknout všechny ty zámky, co nás vězní a my budeme moci svobodně vyplnout a být svobodni. :-)
03.02.2016 - 20:54
samiVdavu: Zaujal mě Tvůj komentář:
„...je na autorovi, jestli si vybere základní balíček a nebo pokročilý. Ten základní má tu výhodu, že čtenář snáze pochopí. Pokročilý riskuje, ale může zapůsobit více. Např. pomocí různých opisů, metafor a metonymií“
Nejsem si jistý, jestli při použití toho jak říkáš „pokročilého balíčku“ báseň zapůsobí více. A nemusí se jednat o smutek. Může to být zrovna tak štěstí, nebo jakékoliv jiné téma. V mé poslední básni čtenářům rozhodně nedávám vše na zlatém podnose ale podle komentářů mám pocit, že to čtenáři vůbec nepobrali a vlastně je to ani moc nezaujalo. Může to mít samozřejmě spousty důvodů od tématu, špatného zpracování, až k sympatiím k autorovi… A všímám si toho i u ostatních zdejších děl, které jsou podle mého názoru skvělé a originální a přesto málo čtené, málo komentované a celkově bez větší pozornosti. Zbývá tak otázka, kde je ta hranice...
Je to jako v hudbě. Populární hudba bude v oblíbenosti vždycky válcovat ty opravdové a velmi dobré hudebníky, Ti budou vždy v pozadí. Je to samozřejmě jen příměr ale ve své podstatě je to tak - což je pro mě dost deprimující.
„...je na autorovi, jestli si vybere základní balíček a nebo pokročilý. Ten základní má tu výhodu, že čtenář snáze pochopí. Pokročilý riskuje, ale může zapůsobit více. Např. pomocí různých opisů, metafor a metonymií“
Nejsem si jistý, jestli při použití toho jak říkáš „pokročilého balíčku“ báseň zapůsobí více. A nemusí se jednat o smutek. Může to být zrovna tak štěstí, nebo jakékoliv jiné téma. V mé poslední básni čtenářům rozhodně nedávám vše na zlatém podnose ale podle komentářů mám pocit, že to čtenáři vůbec nepobrali a vlastně je to ani moc nezaujalo. Může to mít samozřejmě spousty důvodů od tématu, špatného zpracování, až k sympatiím k autorovi… A všímám si toho i u ostatních zdejších děl, které jsou podle mého názoru skvělé a originální a přesto málo čtené, málo komentované a celkově bez větší pozornosti. Zbývá tak otázka, kde je ta hranice...
Je to jako v hudbě. Populární hudba bude v oblíbenosti vždycky válcovat ty opravdové a velmi dobré hudebníky, Ti budou vždy v pozadí. Je to samozřejmě jen příměr ale ve své podstatě je to tak - což je pro mě dost deprimující.
03.02.2016 - 18:55
samiVdavu: Napsal jsi to přesně s tím slovníkem, já se snažila o přesné vystižení pocitů, takže spíš tradičním způsobem, i když doufám, že obrazy úplně tuctové nejsou, aspoň jsem od nikoho vědomě neopisovala :).
S tím prožitkem jsem to asi špatně pochopila tak, že myslíš, že vycházím z vlastních zážitků. Tak to totiž není, u mě je psaní ryze fantazijní záležitost. Ale za schopnost prezentovat emoci děkuji, tu bych měla moc ráda :).
S tím prožitkem jsem to asi špatně pochopila tak, že myslíš, že vycházím z vlastních zážitků. Tak to totiž není, u mě je psaní ryze fantazijní záležitost. Ale za schopnost prezentovat emoci děkuji, tu bych měla moc ráda :).
03.02.2016 - 18:29
Orionka: Špatně jsem se vyjádřil, měl jsem na mysli cítění. Schopnost prezentovat emoci. Slovník smutku se nabízí sám, ale je na autorovi, jestli si vybere základní balíček a nebo pokročilý. Ten základní má tu výhodu, že čtenář snáze pochopí. Pokročilý riskuje, ale může zapůsobit více. Např. pomocí různých opisů, metafor a metonymií. :)
03.02.2016 - 18:10
samiVdavu: Souhlasím, že to vyjádření není zrovna novátorské... i když slovník smutku se asi nabízí sám a těžko ho vyjadřovat slovy patřícími k jiným emocím. Ale jedné věci nerozumím - o jakém mém prožitku to píšeš? :)
03.02.2016 - 16:47
S podobným typem básní je to těžké. Je to milion variací namalovaných tou samou barvou a těmi samými slovy. Ze silných slov lze snadno vytvořit mnoho, ale je to pořád ta samá stavebnice, stále ty podobné obrazy. A snad by žádný autor nechtěl být zaměnitelný s jiným.
Je to jako film, u kterého bych měl brečet, ale už jsem ho viděl mnohokrát, jen hráli různí herci. V hlavních rolích: Slza, Tma, Oči a Smutek.
Už se taky opakuju. Promiň. Myslím jen, že se svým prožitkem máš na víc! :)
Je to jako film, u kterého bych měl brečet, ale už jsem ho viděl mnohokrát, jen hráli různí herci. V hlavních rolích: Slza, Tma, Oči a Smutek.
Už se taky opakuju. Promiň. Myslím jen, že se svým prožitkem máš na víc! :)
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Hledání černé perly : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Čtyřverší naivního bobra
Předchozí dílo autora : Zapomenutá válka
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Duše zmítaná bouří reality [17], Asinar van Martinaq [17], Burak [12], Therésia [12], Erma [11], ŠoDO [7]» řekli o sobě
Dívka v modrém řekla o Severak :Dlouho jsem přemýšlela, co napsat, ale ztrácím se v tom a nemám slov. Strašně silně mi imponuje a já nevím proč. Chci to zjistit!