Básnická abeceda 17.díl: Elegie
14.11.2015 6 1246(16) 0 |
Elegie
neboli žalozpěv, je literární nebo hudební dílo, které má smutný, zadumaný a často i melancholický charakter. Námětem může být smutek nad smrtí blízké osoby, nad ztracenou láskou, mládím, vlastí a podobně. V antice to byly angažované, politicky motivované básně. Elegie jsou většinou žánrem lyricko-epickým, přičemž lyrickými pasážemi jsou vyjadřovány emoce smutku a stesku, epické části pak většinou líčí okolnosti, za kterých k oněm smutným událostem došlo.
Elegie, jak už bylo řečeno, byly velmi oblíbené ve starověkém Řecku a zvláště pak Římě, kde kromě své angažované podoby plnili i funkci smuteční. Nejslavnějšími elegiemi té doby je souborné dílo, které má pojmenování formy přímo ve svém názvu - Ovidiovy Žalozpěvy. V té době, na přelomu letopočtu, již velmi populární básník, který doposud psal většinou milostnou poezii, v těchto básních vyjadřuje smutek z odloučení od svých blízkých a svého města poté, co byl vypovězen císařem Augustem do Tomidy na pobřeží Černého moře.
Českou paralelou tohoto díla jsou Tyrolské elegie Karla Havlíčka Borovského napsané ve vyhnanství v Brixenu. Přestože Havlíčkova elegie je, jako celé jeho dílo, plná sarkasmů a alegorií, je i z ní cítit smutek z odloučení.
Z mnohých autorů píšících v této formě stojí jistě za zmínku v moderní české poezii cyklus básní Jiřího Ortena Elegie, jejichž spojujícím prvkem je prožitek básníkovi nešťastné lásky. Elegiemi jsou i mnohé písňové texty a básně Karla Kryla psané v nedobrovolném exilu.
Vyhnanství slavných básníků je zapracováno i do přiložené básně, byť podstatou je trochu jiný exil.
Tristia
U stolu sedím,
poslouchám kroky z ulice
a skřípání tramvají.
Nikdo mne nedrží - o nikom nevím,
v oknech tu mříže nemají
a nejsou tu zámky ani petlice.
Sedím tu celé měsíce,
jako bych jinde nesměl být
a volně odcházet mne nechají
protože podvědomě tuší,
že všechny cesty déle trvají,
než doba, co ještě mohu žít.
Na cestu zpět mám od Ariadny nit,
lodě kotví v Tomidě i na Krymu.
a když nad Brixenem ledy roztají,
tak přes Brenner se domů nechá jít
a po radiových vlnách z Mnichova
přeplavat mohu českou kotlinu.
Když vzdušné cesty pominu,
nedbaje na císaře ani cara,
a soubojům budu-li se vyhýbat,
vydržím doufat do jara,
že z vyhnanství se vrátím
už příští léto snad.
neboli žalozpěv, je literární nebo hudební dílo, které má smutný, zadumaný a často i melancholický charakter. Námětem může být smutek nad smrtí blízké osoby, nad ztracenou láskou, mládím, vlastí a podobně. V antice to byly angažované, politicky motivované básně. Elegie jsou většinou žánrem lyricko-epickým, přičemž lyrickými pasážemi jsou vyjadřovány emoce smutku a stesku, epické části pak většinou líčí okolnosti, za kterých k oněm smutným událostem došlo.
Elegie, jak už bylo řečeno, byly velmi oblíbené ve starověkém Řecku a zvláště pak Římě, kde kromě své angažované podoby plnili i funkci smuteční. Nejslavnějšími elegiemi té doby je souborné dílo, které má pojmenování formy přímo ve svém názvu - Ovidiovy Žalozpěvy. V té době, na přelomu letopočtu, již velmi populární básník, který doposud psal většinou milostnou poezii, v těchto básních vyjadřuje smutek z odloučení od svých blízkých a svého města poté, co byl vypovězen císařem Augustem do Tomidy na pobřeží Černého moře.
Českou paralelou tohoto díla jsou Tyrolské elegie Karla Havlíčka Borovského napsané ve vyhnanství v Brixenu. Přestože Havlíčkova elegie je, jako celé jeho dílo, plná sarkasmů a alegorií, je i z ní cítit smutek z odloučení.
Z mnohých autorů píšících v této formě stojí jistě za zmínku v moderní české poezii cyklus básní Jiřího Ortena Elegie, jejichž spojujícím prvkem je prožitek básníkovi nešťastné lásky. Elegiemi jsou i mnohé písňové texty a básně Karla Kryla psané v nedobrovolném exilu.
Vyhnanství slavných básníků je zapracováno i do přiložené básně, byť podstatou je trochu jiný exil.
Tristia
U stolu sedím,
poslouchám kroky z ulice
a skřípání tramvají.
Nikdo mne nedrží - o nikom nevím,
v oknech tu mříže nemají
a nejsou tu zámky ani petlice.
Sedím tu celé měsíce,
jako bych jinde nesměl být
a volně odcházet mne nechají
protože podvědomě tuší,
že všechny cesty déle trvají,
než doba, co ještě mohu žít.
Na cestu zpět mám od Ariadny nit,
lodě kotví v Tomidě i na Krymu.
a když nad Brixenem ledy roztají,
tak přes Brenner se domů nechá jít
a po radiových vlnách z Mnichova
přeplavat mohu českou kotlinu.
Když vzdušné cesty pominu,
nedbaje na císaře ani cara,
a soubojům budu-li se vyhýbat,
vydržím doufat do jara,
že z vyhnanství se vrátím
už příští léto snad.
20.02.2016 - 21:31
Moc se mi líbí. I celková myšlenka přidání teoretické části na úvod. Určitě k tobě ještě zavítám na návštěvu.
15.11.2015 - 14:34
Podívejme, další díl abecedy. Povedl se, hlavně obrazy posledních dvou slok mě zaujaly.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Tristia : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : PFMMXVI
Předchozí dílo autora : Svatomartinská modlitba
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Duše zmítaná bouří reality [17], Asinar van Martinaq [17], Burak [12], Therésia [12], Erma [11], ŠoDO [7]» řekli o sobě
pocitová řekla o charogne :mám tě ráda čuňátko. a doufam, že seš teď šťastná. těšim se na barvení tvý hlavy, na všechny pierce, těšim se na společně prožitej Trutnov...