Varování: kdo čeká sladkou předvánoční pohlednici, neotvírat! :)
01.12.2014 20 1208(21) 0 |
šedivý vzduch těžkne úkoly
stejnými jako loni
falešně svítí neony
svařák lacině voní
čerstvě vylhaným štěstím
co do rytmu koled bryndáme
pod mrtvým stromem na náměstí
kdesi zmrznul bezdomovec
a stejně není sníh
jen zoufalí štvanci
v zaplivaných ulicích
shánějí zlevněné životy
a odhánějí exekuce
je přece prosinec
a těšíme se na Vánoce
hospody plné vypitých ksichtů
firmy slaví
zas jsme ten rok nějak doškobrtali
nemáš na dárek
dej si aspoň pohárek
reklamy vlezle křičí
šťastně a hlavně vesele
Betlém se rozpouští v kýči
stejnými jako loni
falešně svítí neony
svařák lacině voní
čerstvě vylhaným štěstím
co do rytmu koled bryndáme
pod mrtvým stromem na náměstí
kdesi zmrznul bezdomovec
a stejně není sníh
jen zoufalí štvanci
v zaplivaných ulicích
shánějí zlevněné životy
a odhánějí exekuce
je přece prosinec
a těšíme se na Vánoce
hospody plné vypitých ksichtů
firmy slaví
zas jsme ten rok nějak doškobrtali
nemáš na dárek
dej si aspoň pohárek
reklamy vlezle křičí
šťastně a hlavně vesele
Betlém se rozpouští v kýči
Ze sbírky: O věcech veřejných
09.12.2014 - 09:12
Orionka: Díky za tenhle pohled z druhé strany - protože i ta druhá strana tu je, i když ji radši nechceme vidět. (Já ji teda bohužel vidím celý rok, ať chci nebo nechci :-I )
02.12.2014 - 12:16
taron: Moc děkuji za krásný komentář. Já Vánoce vnímám podobně jako ty, taky spíš z toho hezčího konce.. ale proč se na ně nepodívat i z druhé strany :). Po pravdě mi tenhle pohled připadá zajímavější než tradiční báseň o šťastné rodině u stromečku :).
02.12.2014 - 09:23
jo, dobrý, drsný, pravdivý... už v té první sloce, a ta se mi vlastně líbila nejvíce, bylo poznat, že báseň je kvalita sama o sobě, natož se ještě hlubotvorně zamyslet nad vším tím obsahem, brrr... ať už je po vánocích :)))))
Já se těším na vánoce protože ze srdce přeji druhým a jsem ráda s nimi, i když občas fakt utahaná, reklamy mě nezajímaj, nemocné a bezdomovce polituji, komu mohu, snažím se pomoci, myslím, že ale jinak toho moc nezmůžu...no, dalo by se o tom diskutovat, ale hledím na vánoce z toho opačného konce... z toho krásnějšího, možná proto, že mám malé děti, nebo jsem ještě pořád dítětem :)
Já se těším na vánoce protože ze srdce přeji druhým a jsem ráda s nimi, i když občas fakt utahaná, reklamy mě nezajímaj, nemocné a bezdomovce polituji, komu mohu, snažím se pomoci, myslím, že ale jinak toho moc nezmůžu...no, dalo by se o tom diskutovat, ale hledím na vánoce z toho opačného konce... z toho krásnějšího, možná proto, že mám malé děti, nebo jsem ještě pořád dítětem :)
02.12.2014 - 08:28
Jiří Turner: Jsem moc ráda, že tě oslovila. A s tou formou máš pravdu - začalo to uspořádaně, ale pak mi ty obrazy nějak zdivočely a ne a ne se poskládat do uhlazených veršů. Zkoušela jsem je zkrotit, ale nepovedlo se, asi jsem neměla dost trpělivosti.
02.12.2014 - 08:25
Yana: Děkuji, taky to vnímám jako realitu, kterou bychom sice radši neviděli, ale... prostě i tohle jsou Vánoce, aspoň občas a aspoň pro někoho.
02.12.2014 - 07:36
Antiadvedtní kritika mě, jako nepřítele komerčních vánoc, oslovila. A o to, předpokládám, šlo. Poezie nemusí vždy jen hladit, rozněcovat fantazii ,jitřit prchavé emoce...
Ladila by mně k tomuto žánru uspořádanější forma, ale rozumím tomu záměru.
Ladila by mně k tomuto žánru uspořádanější forma, ale rozumím tomu záměru.
01.12.2014 - 22:43
hm, tak to je drsný, pravdivý, takový správně syrový, nechci to tak mít, ale je to tak, všude okolo to je
01.12.2014 - 22:26
Severak: Tak to já - možná překvapivě :) - Vánoce moc ráda. Ale to mi vůbec nebrání napsat o nich z jiného pohledu. Tvůj pocit naprosto chápu ;-)
01.12.2014 - 22:23
Zamila: Dík za komentář. Co myslíš vzdálenými slovy? Nešlo o pohanu, ale o jiný pohled na Vánoce. Takže asi je to jednostranné, máš pravdu, stejně jako jsou jednostranné i básně s andílky a zvonečky - tohle je prostě jiný úhel, klidně mu říkej rebelský :). Ale nejsem rebel programově, spíš mě baví zkoušet různé a pořád nové věci. Že se to nelíbí každému, je přirozené, tak už to chodí. Ale jakým způsobem tvořím a že to takhle nefunguje, to je tvůj subjektivní názor :).
01.12.2014 - 22:16
Vánoce - svátky klidu, míru, rodinné pohody, umrzlých bezdomovců a spamu.
Já teda upřímně poslední dobou Vánoce nesnáším. Proto je slavím až na pravoslavný termín.
Já teda upřímně poslední dobou Vánoce nesnáším. Proto je slavím až na pravoslavný termín.
01.12.2014 - 22:10
Orionka: Amelie M.: Ty píšeš lepší, Amálko :-) :-D Mě bohužel ruší dost (pro mě) vzdálených slov. Navíc je to taková pohana Vánoc ... Chápu, že o to šlo - ukázat tu uspěchanou a smutnější tvář, ale je to přehnané a příliš okaté. Zkrátka chceš být rebelem, ale příliš násilně. Celkově mi přijde, že v poslední době hodně své básně podřizuješ tomu, na jaké téma chceš psát, ale v tu chvíli ještě ani nevíš, jak budeš psát. Jen aby to bylo o tom a o tom - a aby to zvedlo lidi ze židle. Ale ono to jaksi nefunguje.
01.12.2014 - 22:01
upřímně? myšlenky dobrý.. ale na tebe mi to přijde dost slabé :-) skoro, jako bych ty rýmy psala já :)))
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Advent : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Zimní dialektika
Předchozí dílo autora : Jalová
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 1» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» řekli o sobě
Trochublázen řekl o Leslie :Až vznikne učebnice v příštím století, jen jedna umělkyně bude v ní jistá, že nová generace otočí list a při četbě těžko skryje stopy dojetí. Básnířka mimořádná, vesmírných kvalit, z jiného asi světa, z hlavního města, nejde to slovy popsat, vím, měl bych přestat, zkrátka je dokonalá, jak víc ji chválit? Kdysi též bagatelu napsali pro ni, se spoustou je pocitů a samá krása, za mě jen dík, že jsi tu, což není zázrak, tím vzdávat hold géniu, před ním se sklonit. Na tuhle zapomenout se prostě nesmí. Pokud to snad nevíte, říká si Leslie.