Tuto úvahu jsem měl rozmyšlenou už dřív, ale nechtěl jsem jitřit city a počkal s ní až po volbách…
01.02.2013 8 1383(18) 0 |
Protože úvaha volně navazuje na moje předchozí „Když pravá je levá a levá ještě levější“ a „Kapitalismus x socialismus x sociální stát“, považuji za nutné v prvním odstavci stručně shrnout myšlenky v nich uvedené (pokud chcete, nahlédněte na podrobnosti).
Pojmy „pravice“ a „levice“ byly historiky, politology a novináři „zatemněny“. Smíchává se pravicovost s konzervatismem a nacionalismem. Historicky sice platilo, že pravičák býval velmi často konzervativní a nacionalistický, ale ani jedna tato vlastnost není podstatná. To, co dělá pravicovost pravicovostí je vztah k míře přerozdělování státem a s tím související míře zásahů státu do života lidí. Pravice chce stát co nejmenší, s minimálním přerozdělováním (tedy minimální odvody firem a jednotlivců ve prospěch státu). Jen opakuji – neznamená to „slabý“ stát. Jasné je, že takové složky jako policie, armáda, soudy… nemůžou být nikdy soukromé. Stejně tak úředníci státní kontroly a dohledu. Na druhou stranu jednoznačně platí, že čím víc přerozdělování státu, tím menší efektivita, tím větší plýtvání a větší korupce.
Stát by se neměl vydávat za „dobrotivého“ monarchu, který musí rozhodovat za hloupé podané. Jak jinak si vysvětlit, když stát rozhodne, že je lepší lít do nafty biolíh vypěstovaný na poli místo obilí – i když na jeho „výrobu“ se spotřebuje víc nafty, než biolíh nahradí??? Proč stát (v tomto případě dokonce nadstát = EU) má právo rozhodnout za mě, že svícení žárovkami je špatné, a zakázat jejich výrobu – i když světlo zářivek je protivné, jsou drahé a mnohem méně ekologické než žárovky? Proč má stát rozhodovat o kvótách, kolik smím pěstovat keřů révy, kolik hektarů můžu mít cukrovky…
Můžeme vůbec mluvit o kapitalismu u nás, když největším zákazníkem a často i podnikatelem je stát! Příkladem jsou České dráhy. Mohou „konkurovat“ libovolně nízkým cenám, protože „ztrátu“ prostě zamázne státní rozpočet (a tedy i daně vybrané na konkurenci ČD). Jak se může Babiš vydávat za podnikatele, když jeho příjmy plynou ze státních dotací? Jak můžou naši zemědělci konkurovat zemědělcům ze „staré“ EU, když oni mají mnohem větší dotace státu?
Předešlé příklady jsou typické pro LEVICOVÝ stát přerozdělující a dotující podle svého moudrého uvážení (čti: podle uvážení zkorumpovatelných úředníků). Pravicový stát nepodniká, nepřerozděluje, nedotuje, pravicový stát zasahuje co nejméně, ale dohlíží při jasných mantinelech. Soudy, které se zmateně potácí mezi tisíci protichůdnými zákony – to není pravicové soudnictví!
Pravice staví na odpovědnosti jedince za sebe a za rodinu, ne na odpovědnosti státu a (neodpovědnosti) státních úředníků za každého jedince. Ale zase pozor – pravicový stát neznamená asociální. Podpora sociálně slabých je součástí pravicového státu.
Když se rozhlédnete po Evropě, tak nejpravicovější stát je Švýcarsko. Má nejmenší přerozdělování a odpovědnost (zákony, vybírání daní, hospodaření s penězi) jsou na kantonech a městech, nikoliv na státní vládě. Nepřekvapuje tudíž, že Švýcarsko má také nejnižší daně! Takže to, co dělá Švýcarsko úspěšné, není přímá demokracie (nic proti ní), ale pravicové řízení země!!
Nicméně způsobů, jak přerozdělovat HDP a zasahovat do hospodaření, je mnoho. My starší známe „reálný socialismus“, kdy levicová strana a vláda vlastnila a řídila úplně vše.
Jiný způsob přerozdělování realizoval Hitler. Nezrušil soukromé vlastnictví firem, ale nařizoval co mají vyrábět, kde a za kolik nakupovat suroviny, komu a za kolik prodávat. Z majitelů udělal pouhé ředitele.
Evropské země (+ další vyspělé země světa) pozvolna přešli do stavu, kdy stát přerozděluje více než polovinu HDP a díky obrovskému počtu zákonů a nařízení a díky masivním dotacím de-fakto zásadně ovlivňuje celé hospodářství. Ovšem nutno přiznat, že to byla demokratická „vůle lidu“, která vynesla do vlády politiky, kteří tento směr reprezentovali.
Vznik EU tuto snahu ještě povýšil a dal jí nový rozměr – na rozhodujících postech sedí nevolení „moudří“ úředníci.
A teď se konečně dostávám k odpovědi na otázku v nadpisu. Zeman je zástupce právě toho levicového směru, který chce velký stát = velké přerozdělování a velké zásahy státu. Schwarzenberg je zástupce levicové EU – v zásadě stejné přerozdělování a řízení, jen realizované z Bruselu. Z tohoto pohledu jsou oba typičtí levičáci a pro mě (pravičáka) jsou praš jako uhoď. Oba mají „špinavé“ ruce, jen o té Schwarzenbergově špíně se méně ví a mluví. A ono se není co divit – jakmile chcete velké přerozdělování, zcela jistě se na vás nalepí korytáři a korupčníci přilákaní státními penězovody.
Měl jsem dilema. Jít vůbec volit? A když ano, tak kterého levičáka? Jo, vybral jsem Zemana a měl jsem k tomu dva důvody.
Tím prvním bylo to, že pokud má naše země kvůli ekonomicky špatné politice zbankrotovat, tak ať to „zařídí“ naši vlastní politici. Moje děti budou mít možná šanci časem prosadit do čela pravici a zase mít se lepší. Bude-li ovšem předány „státní pravomoci“ do EU a o rozpočtu a bankovní politice rozhodovat úředník v Bruselu, žádné volby u nás nic nezmění.
Druhým důvodem byla většinou lidí zatracovaná opoziční smlouva. Ti starší si možná vzpomenou na dobu, kdy vznikala. Malé strany (obdoba dnešní TOP a WW) vyhrotily své vyděračské požadavky na maximum a navíc měly podporu prezidenta Havla. To, že se dvě (programově relativně vzdálené) strany – ČSSD a ODS dokázaly dohodnout na menšinové vládě, považuji za maximálně chvályhodný čin. Dnes vidíme pravý opak – politici opozičních i koaličních stran jsou nepřetržitě rozhádaní, podráží a uráží se… Zeman tehdy dokázal schopnost kompromisu a férového dodržování dohody. A nevěřte tomu, že opoziční smlouva má na svědomí korupci! Tuhle pomluvu rozšiřují uražení zástupci „pravdy a lásky“, které opoziční smlouva odstavila od koryta. Korupce u nás vychází ze dvou základů. Za prvé – kdo privatizoval státní podniky = jejich bývalé vedení, což byli prakticky stoprocentně komunisti a STBáci (prostě korytáři minulého režimu). A za druhé je to už výše jmenovaná příležitost = existence přerozdělovacích a dotačních penězovodů, na které se korytáři lepí.
A pak… když už nás má vést levičák, tak ať je s ním alespoň sranda.
Pojmy „pravice“ a „levice“ byly historiky, politology a novináři „zatemněny“. Smíchává se pravicovost s konzervatismem a nacionalismem. Historicky sice platilo, že pravičák býval velmi často konzervativní a nacionalistický, ale ani jedna tato vlastnost není podstatná. To, co dělá pravicovost pravicovostí je vztah k míře přerozdělování státem a s tím související míře zásahů státu do života lidí. Pravice chce stát co nejmenší, s minimálním přerozdělováním (tedy minimální odvody firem a jednotlivců ve prospěch státu). Jen opakuji – neznamená to „slabý“ stát. Jasné je, že takové složky jako policie, armáda, soudy… nemůžou být nikdy soukromé. Stejně tak úředníci státní kontroly a dohledu. Na druhou stranu jednoznačně platí, že čím víc přerozdělování státu, tím menší efektivita, tím větší plýtvání a větší korupce.
Stát by se neměl vydávat za „dobrotivého“ monarchu, který musí rozhodovat za hloupé podané. Jak jinak si vysvětlit, když stát rozhodne, že je lepší lít do nafty biolíh vypěstovaný na poli místo obilí – i když na jeho „výrobu“ se spotřebuje víc nafty, než biolíh nahradí??? Proč stát (v tomto případě dokonce nadstát = EU) má právo rozhodnout za mě, že svícení žárovkami je špatné, a zakázat jejich výrobu – i když světlo zářivek je protivné, jsou drahé a mnohem méně ekologické než žárovky? Proč má stát rozhodovat o kvótách, kolik smím pěstovat keřů révy, kolik hektarů můžu mít cukrovky…
Můžeme vůbec mluvit o kapitalismu u nás, když největším zákazníkem a často i podnikatelem je stát! Příkladem jsou České dráhy. Mohou „konkurovat“ libovolně nízkým cenám, protože „ztrátu“ prostě zamázne státní rozpočet (a tedy i daně vybrané na konkurenci ČD). Jak se může Babiš vydávat za podnikatele, když jeho příjmy plynou ze státních dotací? Jak můžou naši zemědělci konkurovat zemědělcům ze „staré“ EU, když oni mají mnohem větší dotace státu?
Předešlé příklady jsou typické pro LEVICOVÝ stát přerozdělující a dotující podle svého moudrého uvážení (čti: podle uvážení zkorumpovatelných úředníků). Pravicový stát nepodniká, nepřerozděluje, nedotuje, pravicový stát zasahuje co nejméně, ale dohlíží při jasných mantinelech. Soudy, které se zmateně potácí mezi tisíci protichůdnými zákony – to není pravicové soudnictví!
Pravice staví na odpovědnosti jedince za sebe a za rodinu, ne na odpovědnosti státu a (neodpovědnosti) státních úředníků za každého jedince. Ale zase pozor – pravicový stát neznamená asociální. Podpora sociálně slabých je součástí pravicového státu.
Když se rozhlédnete po Evropě, tak nejpravicovější stát je Švýcarsko. Má nejmenší přerozdělování a odpovědnost (zákony, vybírání daní, hospodaření s penězi) jsou na kantonech a městech, nikoliv na státní vládě. Nepřekvapuje tudíž, že Švýcarsko má také nejnižší daně! Takže to, co dělá Švýcarsko úspěšné, není přímá demokracie (nic proti ní), ale pravicové řízení země!!
Nicméně způsobů, jak přerozdělovat HDP a zasahovat do hospodaření, je mnoho. My starší známe „reálný socialismus“, kdy levicová strana a vláda vlastnila a řídila úplně vše.
Jiný způsob přerozdělování realizoval Hitler. Nezrušil soukromé vlastnictví firem, ale nařizoval co mají vyrábět, kde a za kolik nakupovat suroviny, komu a za kolik prodávat. Z majitelů udělal pouhé ředitele.
Evropské země (+ další vyspělé země světa) pozvolna přešli do stavu, kdy stát přerozděluje více než polovinu HDP a díky obrovskému počtu zákonů a nařízení a díky masivním dotacím de-fakto zásadně ovlivňuje celé hospodářství. Ovšem nutno přiznat, že to byla demokratická „vůle lidu“, která vynesla do vlády politiky, kteří tento směr reprezentovali.
Vznik EU tuto snahu ještě povýšil a dal jí nový rozměr – na rozhodujících postech sedí nevolení „moudří“ úředníci.
A teď se konečně dostávám k odpovědi na otázku v nadpisu. Zeman je zástupce právě toho levicového směru, který chce velký stát = velké přerozdělování a velké zásahy státu. Schwarzenberg je zástupce levicové EU – v zásadě stejné přerozdělování a řízení, jen realizované z Bruselu. Z tohoto pohledu jsou oba typičtí levičáci a pro mě (pravičáka) jsou praš jako uhoď. Oba mají „špinavé“ ruce, jen o té Schwarzenbergově špíně se méně ví a mluví. A ono se není co divit – jakmile chcete velké přerozdělování, zcela jistě se na vás nalepí korytáři a korupčníci přilákaní státními penězovody.
Měl jsem dilema. Jít vůbec volit? A když ano, tak kterého levičáka? Jo, vybral jsem Zemana a měl jsem k tomu dva důvody.
Tím prvním bylo to, že pokud má naše země kvůli ekonomicky špatné politice zbankrotovat, tak ať to „zařídí“ naši vlastní politici. Moje děti budou mít možná šanci časem prosadit do čela pravici a zase mít se lepší. Bude-li ovšem předány „státní pravomoci“ do EU a o rozpočtu a bankovní politice rozhodovat úředník v Bruselu, žádné volby u nás nic nezmění.
Druhým důvodem byla většinou lidí zatracovaná opoziční smlouva. Ti starší si možná vzpomenou na dobu, kdy vznikala. Malé strany (obdoba dnešní TOP a WW) vyhrotily své vyděračské požadavky na maximum a navíc měly podporu prezidenta Havla. To, že se dvě (programově relativně vzdálené) strany – ČSSD a ODS dokázaly dohodnout na menšinové vládě, považuji za maximálně chvályhodný čin. Dnes vidíme pravý opak – politici opozičních i koaličních stran jsou nepřetržitě rozhádaní, podráží a uráží se… Zeman tehdy dokázal schopnost kompromisu a férového dodržování dohody. A nevěřte tomu, že opoziční smlouva má na svědomí korupci! Tuhle pomluvu rozšiřují uražení zástupci „pravdy a lásky“, které opoziční smlouva odstavila od koryta. Korupce u nás vychází ze dvou základů. Za prvé – kdo privatizoval státní podniky = jejich bývalé vedení, což byli prakticky stoprocentně komunisti a STBáci (prostě korytáři minulého režimu). A za druhé je to už výše jmenovaná příležitost = existence přerozdělovacích a dotačních penězovodů, na které se korytáři lepí.
A pak… když už nás má vést levičák, tak ať je s ním alespoň sranda.
25.03.2013 - 01:06
kmotrov: Fííí ha. Nesouhlas a ještě konkretizovaný! To si žádá důkladnou odpověď! Pustím se do ní - vydrž.
24.03.2013 - 17:20
Yana: ...Za prvé – kdo privatizoval státní podniky = jejich bývalé vedení, což byli prakticky stoprocentně komunisti a STBáci (prostě korytáři minulého režimu)...
Souhlasím, je ovšem třeba podotknout, že to bylo za vlády, jejíž ministrem financí byl Václav Klaus, nepamatuji se, že by mu to nějak vadilo. Daleko horší bylo, že tito noví majitelé nechtěli tyto podniky vést, ale pouze z nich odčerpat prostředky, vzniklo nové slovo -tunelář, dělo se tak ve velké míře a to za vlády Václava Klause.
...Tuhle pomluvu rozšiřují uražení zástupci „pravdy a lásky“, které opoziční smlouva odstavila od koryta...
I tuhle větu můžu považovat za pomluvu.
...Ti starší si možná vzpomenou na dobu, kdy vznikala. Malé strany (obdoba dnešní TOP a WW) vyhrotily své vyděračské požadavky na maximum a navíc měly podporu prezidenta Havla...
A Václav Klaus před volbami burcoval národ k mobilizaci proti vládě levice a po volbách obrátil o 180 stupňů a posadil levici do vlády, připomněl bych v rámci objektivity.
Tvrdit, že Schwarzenberg je zastáncem levicové EU, je nesmysl, je to zastánce EU, spousta pravicově orientovaných lidí jsou zastánci EU.
EU je levicová protože je momentálně Evropa levicová, Až bude Evropa pravicová bude pravicové i EU. Dnes se idea jednotné Evropy snadno kritizuje, jinak to viděli lidé po 2. sv. válce.
Ve druhém kole jsem volil Schwarzenberga, jako menší zlo.
Nevěřím, ani Klausovi, ani Zemanovi.
Souhlasím, je ovšem třeba podotknout, že to bylo za vlády, jejíž ministrem financí byl Václav Klaus, nepamatuji se, že by mu to nějak vadilo. Daleko horší bylo, že tito noví majitelé nechtěli tyto podniky vést, ale pouze z nich odčerpat prostředky, vzniklo nové slovo -tunelář, dělo se tak ve velké míře a to za vlády Václava Klause.
...Tuhle pomluvu rozšiřují uražení zástupci „pravdy a lásky“, které opoziční smlouva odstavila od koryta...
I tuhle větu můžu považovat za pomluvu.
...Ti starší si možná vzpomenou na dobu, kdy vznikala. Malé strany (obdoba dnešní TOP a WW) vyhrotily své vyděračské požadavky na maximum a navíc měly podporu prezidenta Havla...
A Václav Klaus před volbami burcoval národ k mobilizaci proti vládě levice a po volbách obrátil o 180 stupňů a posadil levici do vlády, připomněl bych v rámci objektivity.
Tvrdit, že Schwarzenberg je zastáncem levicové EU, je nesmysl, je to zastánce EU, spousta pravicově orientovaných lidí jsou zastánci EU.
EU je levicová protože je momentálně Evropa levicová, Až bude Evropa pravicová bude pravicové i EU. Dnes se idea jednotné Evropy snadno kritizuje, jinak to viděli lidé po 2. sv. válce.
Ve druhém kole jsem volil Schwarzenberga, jako menší zlo.
Nevěřím, ani Klausovi, ani Zemanovi.
13.02.2013 - 22:40
Velmi zajímavý pohled na opoziční smlouvu. Asi si o tom něco prostuduju a ,,nerušit vládneme" to asi nebude.
03.02.2013 - 08:56
Politice nerozumím...já si přála do čela státu ženu, ale když to mělo dopadnout " s mužem-prezidentem ", tak jsem ráda za Zemana - nedala jsem mu sice hlas, protože jsem pak už volit nebyla, ale kdyby mi někdo volit přikázal , tak by můj hlas dostal právě on...je svojský, trvrdohlavý a ano, jak píšeš, o zábavu s ním nebude nouze. A no a co? Smích je nejlepší lék, na všechno...tak snad i na politiku ..:)))
02.02.2013 - 10:20
Vladane, klobouk dolů, nejsi žádnej blbec, politika není moje parketa, jen sleduju, čtu a snažím se být v obraze. Ty poslední tři odstavce jsou přesně tím důvodem proč jsem ho volila, jen bych to takto nedokázala reprodukovat a dík za hlubší sondu do problematiky. A ta poslední věta to je ono! A obdivuji tvůj přehled. A docela by se mi líbilo, kdyby někdo napsal proč volil Schwarzenbergra, neslyšela jsem od těch lidí jediný důvod, který bych brala, rozesmál mě můj syn, ten řekl:" protože vypadá líp." No a to je taky důvod jediný.
02.02.2013 - 01:31
noo já se obávám ,aby ta sranda nebyla až mocc,lidi snadno zpomínaj a líbivé soc..... programi přímo milují, v době prohlubujícíse celosvětové krize todle není zrovinka šťastná volba stejně jako blábol že nás levice zachrání ,protože ona je přee pro lidi nééé :) každopádně pěkná úvaha,jsem pravičák takže dík za počteníčko ::)
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Levice a pravice, aneb proč jsem volil Zemana : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Stíny
Předchozí dílo autora : Poslední kousek
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» řekli o sobě
Singularis řekla o Sebastián Wortys :Zcestovalý umělec, filozof a snílek v jedné osobě. Stvořitel 3D mouchodlaka na fazolové ovládání, nesčetných neologismů a spousty dalších výplodů nezávislé mysli. Svérázný, ale inteligentní a schopný. V jeho dílech je víc, než se na první pohled zdá. Občas mívá opravdu geniální myšlenky.