Příspěvek si říká o komentování, konzultaci.
16.10.2011 3 1483(5) |
Třetí list Seneky – souhrn
Seneka upozorňuje Lucilia, aby dobře zvažoval, koho nazývá svým přítelem. Přítel je pro Seneku i pro mne víc než nějaký známý, v dnešním slova smyslu též kamarád.
Já sám si přítelem troufám nazvat jediného člověka. Seneka naopak předpokládá, že máme přátele nám dražší a přátele nám méně drahé. Méně drahé přáteli nenazývám, a proto mám jen jediného, v Senekově podání nejdražšího, přítele. A je to právě on, se kterým, dle Seneky, hovořím tak odvážně, jako se sebou samým a kterému otvírám celé své srdce.
Jenže někdy se tak děje opožděně. Pozdě jsem příteli napsal dopis, měl jsem mu důvody své zdánlivé zasmušilosti říci rovnou. Do přátelství jsem však zanesl tajnůstkaření s vlastními pocity. Seneka Luciliovi radí: „Sdílej se o všechny starosti, o všechny úvahy s přítelem.“ A již nyní vím proč – neučiníš-li to, budeš-li své city příteli tajit, utopíš se v nich a zapomeneš na svého přítele. Ba co víc, je-li to skutečný přítel, raníš jej svou nedůvěrou a sobeckostí. Právem pak na tebe zanevře, bude kolem tebe chodit mlčky. Ještě hůře, veškerá vaše sdílená přítomnost bude pro oba dva obrovským utrpením. Každé slovo pronesené jedním v přítomnosti druhého bude jehlou vraženou přímo do srdce, ticho – jen zdánlivé, vaším mlčením přehlušované – vás bude oba dusit k nepřežití, až nakonec budete se mrákotně ploužit školou, krajem.
To vše jsme s mým přítelem prožili. A když napětí mezi námi dostoupilo vrcholu – přítel přečetl můj druhý, velmi ostrý dopis – nezbylo nám, než si vše říct. Tajemství mezi přáteli zkrátka být nemůže, jak se ukázalo ani nesmí být – mám na mysli tajemství jedním před druhým tajené. Vždyť bezdůvodná nedůvěra mezi přáteli vyvolává skutečné své důvody – příteli jsem nedůvěřoval, nesdělil jsem mu tajemství. A on pak beze mne dohadoval věci mě se týkající a ani mne o tom nezpravil. Proto jsme se spolu sešli v noci, pod hvězdami jsme si vzali Měsíc za svědka, znovu si vyjádřili důvěru. „Budeš-li přítele pokládat za důvěryhodného, vskutku se takovým stane“ říká ve svém listu Seneka a souhlasí tak vlastně s naším činem.
Seneka také varuje před přílišnou otevřeností k všem. S tím problém nemám, řadím se do druhé kategorie, tedy těch, již se strachují i nejdražšího přítele zasvětit do svých tajemství. Radí-li Seneka: „Je nutno promísit obě krajnosti: i odpočívající má jednat, i jednající odpočívat.“ Musím dodat, že příteli je třeba říkat vše nejen otevřeně ale také hned.
Seneka upozorňuje Lucilia, aby dobře zvažoval, koho nazývá svým přítelem. Přítel je pro Seneku i pro mne víc než nějaký známý, v dnešním slova smyslu též kamarád.
Já sám si přítelem troufám nazvat jediného člověka. Seneka naopak předpokládá, že máme přátele nám dražší a přátele nám méně drahé. Méně drahé přáteli nenazývám, a proto mám jen jediného, v Senekově podání nejdražšího, přítele. A je to právě on, se kterým, dle Seneky, hovořím tak odvážně, jako se sebou samým a kterému otvírám celé své srdce.
Jenže někdy se tak děje opožděně. Pozdě jsem příteli napsal dopis, měl jsem mu důvody své zdánlivé zasmušilosti říci rovnou. Do přátelství jsem však zanesl tajnůstkaření s vlastními pocity. Seneka Luciliovi radí: „Sdílej se o všechny starosti, o všechny úvahy s přítelem.“ A již nyní vím proč – neučiníš-li to, budeš-li své city příteli tajit, utopíš se v nich a zapomeneš na svého přítele. Ba co víc, je-li to skutečný přítel, raníš jej svou nedůvěrou a sobeckostí. Právem pak na tebe zanevře, bude kolem tebe chodit mlčky. Ještě hůře, veškerá vaše sdílená přítomnost bude pro oba dva obrovským utrpením. Každé slovo pronesené jedním v přítomnosti druhého bude jehlou vraženou přímo do srdce, ticho – jen zdánlivé, vaším mlčením přehlušované – vás bude oba dusit k nepřežití, až nakonec budete se mrákotně ploužit školou, krajem.
To vše jsme s mým přítelem prožili. A když napětí mezi námi dostoupilo vrcholu – přítel přečetl můj druhý, velmi ostrý dopis – nezbylo nám, než si vše říct. Tajemství mezi přáteli zkrátka být nemůže, jak se ukázalo ani nesmí být – mám na mysli tajemství jedním před druhým tajené. Vždyť bezdůvodná nedůvěra mezi přáteli vyvolává skutečné své důvody – příteli jsem nedůvěřoval, nesdělil jsem mu tajemství. A on pak beze mne dohadoval věci mě se týkající a ani mne o tom nezpravil. Proto jsme se spolu sešli v noci, pod hvězdami jsme si vzali Měsíc za svědka, znovu si vyjádřili důvěru. „Budeš-li přítele pokládat za důvěryhodného, vskutku se takovým stane“ říká ve svém listu Seneka a souhlasí tak vlastně s naším činem.
Seneka také varuje před přílišnou otevřeností k všem. S tím problém nemám, řadím se do druhé kategorie, tedy těch, již se strachují i nejdražšího přítele zasvětit do svých tajemství. Radí-li Seneka: „Je nutno promísit obě krajnosti: i odpočívající má jednat, i jednající odpočívat.“ Musím dodat, že příteli je třeba říkat vše nejen otevřeně ale také hned.
23.01.2012 - 22:38
Moc krásné, myslím,že mi to zase trochu dodalo odvahy...:)) A je mi smutno po.....
26.10.2011 - 05:43
z knihy Přátelství
Jak nádherný je takový telegram, který vámi zatřese, přinutí vás vstát uprostřed noci a žene vás na nádraží: „Přijeď, potřebuji tě!“ Rázem objevujeme, že máme přátele, kteří nám pomohou. Ponenáhlu si zasluhujeme ty, kteří nás žádají, abychom my pomohli jim…
+
A proto, můj příteli, tolik potřebuji tvé přátelství. Žízním po druhu, který, povznesen nad všechny rozumové rozepře, ve mně respektuje poutníka, směřujícího k tomu světlu. Potřebuji někdy předem zakusit slíbenou vřelost, vyjít ze sebe a trochu si odpočinout na té schůzce, která bude patřit nám.
Jsem unaven polemikami, výhradami, fanatismy! K tobě mohu přijít a nemusím se ustrojit do uniformy, nemusím odříkávat nějaký korán a nemusím se vzdávat čehokoliv, co patří k mé vnitřní vlasti. U tebe se nepotřebuji ospravedlňovat, nepotřebuji se obhajovat ani něco dokazovat. U tebe nacházím mír jako v Tournusu. Přes má neobratná slova, přes mé úvahy, které mohou být mylné, vidíš ve mně prostě člověka. Ctíš ve mně vyslance víry, zvyků, osobních lásek. Tím, že se od tebe liším, nijak tě nezraňuji, ale obohacuji tě. Dotazuješ se mne, jako se dotazujeme cestovatele.
Já jako každý jiný toužím po uznání a u tebe se cítím čistý. Proto směřuji k tobě. Potřebuji jít tam, kde jsem čistý. Ani mé návyky, ani mé počínání tě nikdy nepoučily o tom, kdo jsem. Přijal jsi mě takového, jaký jsem. A proto jsi byl, když to bylo nutné, shovívavý k mým postupům a mému počínání. Jsem ti vděčný, že mě přijímáš takového, jaký jsem. Co bych si počal s přítelem, který by mne posuzoval? Přijímám-li u svého stolu přítele, poprosím ho, aby se posadil, když kulhá. A nechci po něm, aby tančil.
Příteli, potřebuji tě jako vrcholek hory, kde je možné dýchat! Potřebuji se ještě jednou vedle tebe opřít lokty o stůl v hospůdce s terasou z rozeschlých prken na březích Saony a přizvat tam dva lodníky, s nimiž si budeme připíjet, klidní a usměvaví jako šťastný den.
Budu-li ještě bojovat, budu trochu bojovat i za tebe. Potřebuji ti pomáhat žít…
Jak nádherný je takový telegram, který vámi zatřese, přinutí vás vstát uprostřed noci a žene vás na nádraží: „Přijeď, potřebuji tě!“ Rázem objevujeme, že máme přátele, kteří nám pomohou. Ponenáhlu si zasluhujeme ty, kteří nás žádají, abychom my pomohli jim…
+
A proto, můj příteli, tolik potřebuji tvé přátelství. Žízním po druhu, který, povznesen nad všechny rozumové rozepře, ve mně respektuje poutníka, směřujícího k tomu světlu. Potřebuji někdy předem zakusit slíbenou vřelost, vyjít ze sebe a trochu si odpočinout na té schůzce, která bude patřit nám.
Jsem unaven polemikami, výhradami, fanatismy! K tobě mohu přijít a nemusím se ustrojit do uniformy, nemusím odříkávat nějaký korán a nemusím se vzdávat čehokoliv, co patří k mé vnitřní vlasti. U tebe se nepotřebuji ospravedlňovat, nepotřebuji se obhajovat ani něco dokazovat. U tebe nacházím mír jako v Tournusu. Přes má neobratná slova, přes mé úvahy, které mohou být mylné, vidíš ve mně prostě člověka. Ctíš ve mně vyslance víry, zvyků, osobních lásek. Tím, že se od tebe liším, nijak tě nezraňuji, ale obohacuji tě. Dotazuješ se mne, jako se dotazujeme cestovatele.
Já jako každý jiný toužím po uznání a u tebe se cítím čistý. Proto směřuji k tobě. Potřebuji jít tam, kde jsem čistý. Ani mé návyky, ani mé počínání tě nikdy nepoučily o tom, kdo jsem. Přijal jsi mě takového, jaký jsem. A proto jsi byl, když to bylo nutné, shovívavý k mým postupům a mému počínání. Jsem ti vděčný, že mě přijímáš takového, jaký jsem. Co bych si počal s přítelem, který by mne posuzoval? Přijímám-li u svého stolu přítele, poprosím ho, aby se posadil, když kulhá. A nechci po něm, aby tančil.
Příteli, potřebuji tě jako vrcholek hory, kde je možné dýchat! Potřebuji se ještě jednou vedle tebe opřít lokty o stůl v hospůdce s terasou z rozeschlých prken na březích Saony a přizvat tam dva lodníky, s nimiž si budeme připíjet, klidní a usměvaví jako šťastný den.
Budu-li ještě bojovat, budu trochu bojovat i za tebe. Potřebuji ti pomáhat žít…
18.10.2011 - 20:52
Chtěl jsem ti odpovědět statí z CITADELY, která by to dobře doplnila, ale ještě jsem tu kapitolu nenalistoval. Tak až ji najdu...
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
O přátelství – můj souhrn : trvalý odkaz
Následující deník autora : ГОЛУБОЙ ШАРИК
Předchozí deník autora : O přátelství
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Duše zmítaná bouří reality [17], Asinar van Martinaq [17], Burak [12], Therésia [12], Erma [11], ŠoDO [7]» řekli o sobě
Nikytu řekla o caecusarchangelos :Fajn holčina. Píše zajímavé povídky.