Básnická abeceda 9. díl: Balata
přidáno 24.05.2015
hodnoceno 14
čteno 1232(17)
posláno 0
Balata
Neboli italská balada (italsky ballata) vznikla z lidové taneční písně. Je druh milostné básně o čtrnácti verších (jako v sonetu), přičemž se zpravidla skládá ze dvou strof, jedné čtyřveršové s obkročným rýmem a druhé desetiveršové, jejíž rýmový obrazec může být různý. Pro balatu je závazná rýmová shoda posledního verše úvodní strofy a posledního verše strofy následující. Ta to forma byla používaná italskými renesančními básníky Dantem a Petrarkou. Je známá v souvislosti s periodou ars nova (Francie 14. století). Balaty jsou zpívány na konci každého dne v Boccacciově Dekameronu. U nás tvořil balaty zvláště Jaroslav Vrchlický.

Hérostratos

Díváš se zkoumavě na moji tvář,
ač trochu zvrásnila, pořád je moje,
ironický úsměv, symptom nepokoje
a za ním je schovaný z Efesu žhář.

Důstojný muž, bohém, snílek a lhář
jsou někde uvnitř dobře ukrytí,
možná též Don Juan z nezbytí,
kterému narychlo narostla svatozář.
Do kláštera knihovny zalezlý mnich,
Jackyll a Hyde, tak vyznej se v nich,
když mají všichni tak podobnou tvář.
Která z nich pravá je podoba moje,
kterou si s sebou vezmeš do pokoje,
až sfoukneš, co zapálil z Efesu žhář?

ikonka sbírka Ze sbírky: Básnická abeceda
přidáno 29.05.2015 - 16:03
elisza: Ta Waltariho literární fikce mě také napadla, myslel jsem na něho, když jsem to psal. :) Děkuji, ten příměr je hodně lichotivý.
přidáno 29.05.2015 - 15:52
Tajemný Etrusk je skvělé čtení. Stejně jako tato báseň.
přidáno 26.05.2015 - 08:17
DDD: Je to tak, už jsem to konečně psal, ta moje první reakce měla být neutrální nebo kompletní. Jsem rád, že máme jasno:).
přidáno 26.05.2015 - 07:41
Jiří Turner: Já ti rozumím. Máš zcela určitě pravdu.
Vůbec jsem se nechtěl bavit o mé básni. Jistěže má nějakou formu. Jinak by těžko držela pohromadě. To dobře vím a nemá smysl o tom diskutovat. Jako muzikant se celý život pohybuju ve formách. Myslím, že poezie a hudba mají v tomhle k sobě neskutečně blízko. Pokud chybí jakýkoli řád, není dílo možné nijak uchopit. Ano nerozuměli jsme si v tom, že, jak říkáš, jakákoli snaha utéci z formy je marná. Možná by stálo za to doplnit: ...pokud výsledkem není forma nová :-)
přidáno 25.05.2015 - 10:06
Yana: Snad vše vysvětluji dostatečně :) DDD. Tobě děkuji za komentář. Básnická abeceda má smysl pro mě a pro moje děti. Pokud má nějaký smysl pro každého jednoho dalšího čtenáře, je to přidaná hodnota, za kterou jsem moc rád.
přidáno 25.05.2015 - 09:58
DDD: Přemýšlím, jak na tvůj komentář stručně a smysluplně reagovat. Stručně to asi nepůjde a smysluplně... no uvidíme.
V prvé řadě bych chtěl jaksi oddělit Akain komentář a moji reakci od této básničky. Ona s tím v podstatě nesouvisí, protože Básnická abeceda je projektík, který jsem si vymyslel pro potěchu a poučení svojí a mých blízkých, a jak s tím naloží čtenáři zde i jinde, je na nich. Jistě to nemá ambice někoho poučovat a už vůbec ne přesvědčovat, že se mají pustit do psaní balad, sonetů akrostichů a podobně. Napsal jsem a napíšu v této souvislosti ještě hodně básniček ve formách , o které bych jinak zavadil jen jako čtenář, možná někdy ani to ne. Pokud to někomu bude, stejně jako mým dětem, ukazovat pestrost a mnohotvárnost poezie, budou moje ambice zde naplněny více, než bych čekal.

Reagoval jsem včera na komentář z mého pohledu více emocionální než rozumový. S odstupem si říkám, že na něho reagovat jinak než "děkuji za názor" , bylo zcela zbytečné. Nechtěl jsem reagovat také emocionálně (napsal bych asi něco jako: "to je pěkná hloupost") a svoje stanovisko jsem řádně nevysvětli, což činím teď.

K tomu, co jsi na psal: v mnohém souhlasím, jen si asi nerozumíme v definicích pojmů.
Uvedu příklad: tvoje poslední (velmi zdařilá) báseň je napsána v nějaké formě, a to bez ohledu na to, že ta forma nemá jméno. Je však možná identičtější než mnohé volnější formy, které jméno mají. Je stylisticky , výrazově a formálně ve formě, kterou tvůj vzor vymyslel, upravil nebo také převzal. Na druhou stranu, a to opravdu nemyslím ve zlém, je, myslím, tato báseň autentičtější, než ta tvoje. Tím samozřejmě není řečeno nic o zdařilosti technické dokonalosti, tedy kvalitě, jakkoli tento výraz nerad používám.
A tak je to s většinou básní vůbec. Formy tvoříme, přejímáme a upravujeme. Tak jsem to udělal i s touto básničkou stejně jako s baladami předchozími, na velmi volné formální zadání balaty jsem si vymyslel vlastní rýmové schéma. A to je z mého pohledu také způsob hledání, o kterém se zmiňuješ.
Snaha utéci z nějaké formy a netvořit přitom jinou mi přijde vskutku buď marná nebo šílená a výsledek tomu odpovídá. Tím však, probůh, nemyslím, že by hledání nových cest, vyjádření, témat a konečně tím i forem nebylo dobré. Naopak. Obdivuji to a jsem nadšen, když se to někomu daří. A to i proto, že je to těžké a čím dál těžší. Mám tím pádem (jako čtenář) pochopení i pro těch 99. 999%, kterým se to nedaří, protože, jak ses zmínil, má pro ně i literaturu jako takovou smysl už jenom to hledání.
přidáno 25.05.2015 - 08:41
já toto beru jako moji encyklopedii:-), jako příjemné zpestření s ponaučením, protože mě nebaví číst si o teoriích, ale tady to beru, protože Jíří nám to dávkuje nenásilně a příjemně a vždy přidá svoje dílko, což já bych nedokázala, nakonec moje dílka jsou právě ta bez ladu a skladu, myslím že je pro nás dobře toto znát, samozřejmě ne se všeho zuby nehty držet, ale jako ukázky to je fajn
přidáno 25.05.2015 - 07:54
Proč myslíš, že snaha utéci z formy je marná? Co když ty "pokusy" nakonec přinesou něco nového a smysluplného? U nás tomu říkáme vývoj. Třeba vede částečně i slepými uličkami, ale je to vývoj. Nemyslím, že smyslem jakékoli činnosti je užívání již dobytého (byť jakkoli umné), ale dobývání nového. Aspoň pro mě je to daleko cennější.
Tím nechci v žádném případě obhajovat snůšky slátanin a hromádky čehosi vydávané za umění. Navíc zastávám názor, že pravidla toho, čím se zabývá, by měl znát každý. Ale obdivuji víc ty, kteří se dokáží z těchto pravidel vymanit, než ty, kteří se jich úzkostlivě drží.
přidáno 24.05.2015 - 20:40
Už mnoho staletí se básníci (stejně jako ostatní umělci) nesnaží v podstatě dělat nic jiného, než nacpat myšlenku či emoci (případně obojí) do nějaké formy. Poezie jako forma vznikla a snaha z formy nějak (marně) utéci je "pokus" několika posledních desetiletí.
Jiná věc je, jak se to vecpání komu podaří...
Děkuji za komentář.
přidáno 24.05.2015 - 20:30
koiška: Děkuji, těší mne, že se ti líbí.
přidáno 24.05.2015 - 20:23
Vždycky mi přišla snaha nacpat myšlenku do nějaké konkrétní formy spíš škodlivá..
přidáno 24.05.2015 - 20:11
Jiří Turner: Moc hezká balada. Konec je bezva, povedla se Ti.
přidáno 24.05.2015 - 20:07
Amelie M.: Děkuji. Ten antický příběh není asi úplně nosným prvkem, spíše se odkazuji na stejnojmennou Sartrovu povídku.
přidáno 24.05.2015 - 19:59
vzhledem k pověsti na mě báseň působí obsahově velmi zajímavě.. líbí se mi, jak jsi to uchopil..

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Hérostratos : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : V šachu
Předchozí dílo autora : Přehled zpráv

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming