06.10.2014 44 1909(42) 0 |
Znásilnili noc.
Dlaněmi zakryli jí ústa
šaty strhali
a vlasy rozcuchali.
Zalitá potem
bezmocně svíjela se
a oni dělali, co dělává se
ve vypůjčeném pokoji
a vypůjčeném čase.
Pak zmizela
svůdnice nevinná
v nevyspalém ranním šeru
a na dně sklenic od vína
dvě zaschlé stopy krvavě
žalovaly na nevěru.
Dlaněmi zakryli jí ústa
šaty strhali
a vlasy rozcuchali.
Zalitá potem
bezmocně svíjela se
a oni dělali, co dělává se
ve vypůjčeném pokoji
a vypůjčeném čase.
Pak zmizela
svůdnice nevinná
v nevyspalém ranním šeru
a na dně sklenic od vína
dvě zaschlé stopy krvavě
žalovaly na nevěru.
Ze sbírky: Na solar
13.03.2016 - 10:45
Nikytu: Děkuji. Jak tady myslím už zaznělo, noc je zároveň oběť i viník, dá se na ni hodit ledacos, ale vlastně o ni vůbec nejde :).
12.03.2016 - 14:27
Zajímavé přirovnání. Takové nečekané a zdánlivě nelogické spojení - znásilnění a nevěra... Ale smysl v tom nacházím ten, že tou nevěrou vlastně znásilnili noc důvěry. :-( Smutné a bolestivé.
Myslím, že jsi zde našla dobrý způsob, jak se do tohoto téma obout.
Myslím, že jsi zde našla dobrý způsob, jak se do tohoto téma obout.
13.10.2014 - 22:25
Orionka: budu o tom premyslet, vsak se bojim, ze ze me nic kloudneho nevypadne. Nemam plodne obdobi a nechci se zbytecne trapit pocenim versu. Radsi si tu budu cist a v klidu klabosit a komentovat .... mel bych si zmenit nick z lonera na kibice :) ... jsem loner ... samotar, za spolecnika se jen prevlekam :)
11.10.2014 - 20:11
loner: Děkuji za podněty :). Určitě by to šlo upravit třeba na:
Dlaněmi ústa zakryli
vlasy zcuchali
šaty strhali.
Je to taková mužsky drsnější varianta, moje je žensky splývavější - asi otázka vkusu.
Laciného rýmu dvou zvratných sloves si jsem vědoma, ale kupodivu mi tady až tak nevadí a hlavně významově sedí tak, že mě lepší řešení nenapadá. Jestli tebe jo, sem s ním! :)
PS: Až teď mi došlo, že ti celou dobu v duchu říkám špatně - vyslovuji joner, protože jsem při prvním přečtení automaticky předpokládala velké první písmeno a dál už to nerozebírala. Chyba rychlého závěru. :)
Dlaněmi ústa zakryli
vlasy zcuchali
šaty strhali.
Je to taková mužsky drsnější varianta, moje je žensky splývavější - asi otázka vkusu.
Laciného rýmu dvou zvratných sloves si jsem vědoma, ale kupodivu mi tady až tak nevadí a hlavně významově sedí tak, že mě lepší řešení nenapadá. Jestli tebe jo, sem s ním! :)
PS: Až teď mi došlo, že ti celou dobu v duchu říkám špatně - vyslovuji joner, protože jsem při prvním přečtení automaticky předpokládala velké první písmeno a dál už to nerozebírala. Chyba rychlého závěru. :)
11.10.2014 - 11:13
Orionka: Nemusíš souhlasit, prostě si spolu teď hrajeme nad slibným básnickým počinem. Právě kvůli rytmu mi tam to zájmeno přebývá, ale jak píšeš, je to věcí osobního vkusu. Loner by třeba v dalším verši napsal: šaty strhali, vlasy zcuchali (protože má rád zkomoleniny) a v prvním odstavci mě tahají za oči zvratná slovesa - asi bych se jim snažil vyhnout, nahradit něčím jiným, abych, stejně jako ty, dospěl k luxusnímu finiši ... ve vypůjčeném čase. hezkou sobotu :) -lo
11.10.2014 - 09:59
loner: Moc děkuji za názor, přemýšlím o tom, ale musím oponovat. Zájméno jí tam není zbytečně, ale ze dvou důvodů. Prvním je rytmus - ten je vnímán individuálně, ale mému uchu by ta slabika chyběla kvůli plynulosti. A druhým důvodem je usnadnit pochopení textu. Bez zájména by mohla vzniknout pochybnost, jestli to dělají noci nebo sami sobě. A v následující půlvětě je podmět nevyjádřený - takhle je jasné, že je podmětem noc, ale bez zájména v předchozí větě by až tak nebylo. A když čtenář tápe nad takovými věcmi, ztrácí četba spád, to nechci :).
A jinak hledám, hledám, ale žádný zbytečný element nevidím, všechno je tam podle mě potřeba a na svém místě. Takže jestli máš nějaký další tip, sem s ním, jsem zvědavá! Ale každopádně děkuji za komentář, tvůj postřeh o osekávání je v obecné rovině určitě správný. :)
A jinak hledám, hledám, ale žádný zbytečný element nevidím, všechno je tam podle mě potřeba a na svém místě. Takže jestli máš nějaký další tip, sem s ním, jsem zvědavá! Ale každopádně děkuji za komentář, tvůj postřeh o osekávání je v obecné rovině určitě správný. :)
10.10.2014 - 19:45
Orionka: co kdybys ten drahokam jeste trochu vybrousila? Tema skvele, provokujici az lehce vulgarni, to by mohlo mit hodne ctenaru a komentari a diskusi :) ... Nekolikrat si to po sobe precti a vyhod zbytecne elementy. Vsude nemusi byt podmet prisudek, predmet ... Jsme basnici, hrajeme si se slovy, staci naznacit, zbytek dotvori fantazie. Tady je muj prvni tip: znasilnili noc, dlanemi zakryli usta ... Vyhod zajmeno, nema tam co delat :) ...
08.10.2014 - 10:51
Orionka: Vidíš, nemáš psát tak krásné a těžké básně :)))
už to chápu, vše...jasně, že metafora, špatně jsem se taky vyjádřila, prostě jsem přemýšlela o znásilnění čistě z pohledu ženského....noc, jako žena...a znásilněná vlastně bývá pro svou krásu hlavně žena...moc jsem se do toho zažrala
už to chápu, vše...jasně, že metafora, špatně jsem se taky vyjádřila, prostě jsem přemýšlela o znásilnění čistě z pohledu ženského....noc, jako žena...a znásilněná vlastně bývá pro svou krásu hlavně žena...moc jsem se do toho zažrala
08.10.2014 - 10:48
taron: To je nedorozumění, žádná žena tam znásilněná nebyla. Píšu o znásilněné noci a znásilnění je pouze metafora... asi trochu ostřejší, uznávám :)
08.10.2014 - 10:43
Jiří Turner: Orionka: Amelie M.: Díky za vysvětlení, ale přesto s tím mám problém - žena, která je tak krásná , dejme tomu upravená, voní a k tomu ji byla dána do vínku přirozená, až nadpřirozená krása, je znásilněna...nevinně - takže si z to může sama svou péčí o sebe...a pak to vlastně i chtěla? Takže...fantaziie, ve fantazii se ji odehrávali okamžiky znásilnění? No, moc fantazie nemám, ani zkušeností :))))))
už asi chápu :) ... občas mi něco pomalu dochází, třebas jsem nikdy nechápala sprosté vtipy, všichni se smáli a já koukala čemu...jsem trošku starší a občas už sprosté vtipy pochopím, zasejc je ale moc nemusím, jsou jinak k ničemu... díky.
už asi chápu :) ... občas mi něco pomalu dochází, třebas jsem nikdy nechápala sprosté vtipy, všichni se smáli a já koukala čemu...jsem trošku starší a občas už sprosté vtipy pochopím, zasejc je ale moc nemusím, jsou jinak k ničemu... díky.
07.10.2014 - 14:12
Orionka: Napadá mne řada "vtipných" replik na ctnostné ženy i ctnost jako takovou, ale nemohu než společně s tebou konstatovat: "co nám ctnostným zbývá, než ta fantazie!"
07.10.2014 - 11:46
Jiří Turner: Jiří, dle svých skromných zkušeností máš samozřejmě pravdu :). Jinak i ctnostná žena může mít bujnou fantazii, co jiného jí taky zbývá, že? :) A když je navíc trefná, tím lépe, děkuji!
07.10.2014 - 11:37
taron: Přesně jak píší Jiří a Amélie, "znásilněná" je tady jen ta noc, která byla natolik svůdná, že je vlastně spolupachatelem, ale zároveň v tom byla nevinně :). A znásilněná ve smyslu, že se odehrálo něco nepatřičného. Jinak to, co dělali ti dva, určitě znásilnění nebylo ;-). Díky za komentář, jsem ráda, že tě moje dílko zaujalo.
07.10.2014 - 10:47
taron: svůdnice svádí k hříchu.. proto byla zneužita pro pár prchavých okamžiků nevěry :)
07.10.2014 - 10:42
...dle mých skromných zkušeností bych řekl, že noc byla spolupachatelem (ne obětí), takže trestní oznámení by podávat neměla...:)
Jinak mě v básni zaujala metafora s "vypůjčeným časem",
je zajímavé, jak to i ctná žena ve své fantazii trefně pojmenuje.:)
Jinak mě v básni zaujala metafora s "vypůjčeným časem",
je zajímavé, jak to i ctná žena ve své fantazii trefně pojmenuje.:)
07.10.2014 - 10:11
skvělá...jen podotknu, když někdo někoho znásilní, pak to nemůže být nevěra...? Je to znásilnění. Jak jsi to myslela...že byla svůdná, to znamená, že si znásilnění zasloužila?
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Znásilnili noc : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Nejstarší kouzlo a věčný příběh
Předchozí dílo autora : Nemám ráda čísla
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Duše zmítaná bouří reality [17], Asinar van Martinaq [17], Burak [12], Therésia [12], Erma [11], ŠoDO [7]» řekli o sobě
Nikytu řekla o Amadeo´´ :Líbí se mi, s jakou lehkostí umí v básních vykreslit své myšlenky a pocity. Navštěvuji ráda. :)