Aneb, kdo se má v těch tlupách vyznat...
12.11.2012 18 1310(10) 0 |
Podíváte-li se do slovníků cizích slov, zjistíte, že výklad slov „pravice“ a „levice“ není vůbec jednotný. Ale podle mého soudu to není až tak složité. Základní problém je v tom, že existují dva rozdílné výklady. Užší – ekonomický a širší – politický nebo společenský.
Přidržme se pro začátek toho jasnějšího – ekonomického. Pravice chce, aby stát zasahoval do podnikání co možná nejméně. Aby ekonomiku země určovalo soukromé vlastnictví a volný trh. Levice chce, aby stát reguloval podnikání, zasahoval (napravoval chyby) do volného trhu.
Takže podle míry zásahů státu do volného trhu můžeme vytvořit jakousi stupnici levo-pravosti. Úplně nalevo budou ekonomiky plně ovládané státem – třeba země bývalého socialistického společenství, kde ekonomika byla státem plánována v pětiletkách. Plánována byla výroba, ceny, platy i kurzy koruny. Byla plánována i plná zaměstnanost. Obdobným extrémem vpravo by byla ekonomiky (pokud vím, neexistuje), kde by stát vůbec do volného trhu nezasahoval. Neexistovaly by zákony omezující minimální mzdu, nařizující dovolenou, regulující nemocenskou, starobní důchod….
Abych předešel námitkám, tak upřesním. Pravice nechce zrušit „stát“ ani daně. To v žádném případě. Jednoznačně potřebuje, aby se stát staral o policii, armádu, soudnictví i sociální záležitosti, zahraniční politiku… Dokonce pravičákům za jistých podmínek nevadí ani ty výše jmenované sociální zákony. Vysvětlím to na příkladu minimální mzdy. Představme si zemi, kde dosud není zákonem regulována minimální mzda. Pokud (pravicová) vláda navrhne takovou výši, že se dotkne 1 promile pracujících (ty nejkřiklavější případy), tak toto navýšení mezd nebude mít dopad na ekonomiku a volný trh. Pokud (levicová) vláda navrhne výši takovou (populisticky), že ovlivní 10 procent zaměstnanců (tedy 100 x více), úplně rozhodí volný trh „v nabídce a poptávce práce“. Důsledkem zvýšení mezd bude zdražení (či inflace). Podniky buď vyšší mzdové náklady odečtou od zisku (mají-li ho) a vyplatí menší prémie, nebo (nemají-li zisk) zvýší cenu zboží – zdraží, ztratí konkurenceschopnost – aby ji opět měly, začnou propouštět. (Jsou pochopitelně i další možnosti – propustit část Čechů a zaměstnat levné Ukrajince nebo propustit všechny Čechy a přenést výrobu do Číny.) Všechno ale vede na zhoršení životní úrovně, což má následek v tlaku na vyšší mzdy a vyšší sociální zabezpečení – což… (spirála).
Shrnutí příkladu: Každý státní zásah do volného trhu snižuje efektivitu ekonomiky a snižuje životní úroveň, ale svými sociálními dopady zklidňuje sociální prostředí a udržuje sociální smír. Také se státními zásahy zvyšuje objem peněz přímo (přes rozpočet) nebo nepřímo (zákonné dávky) regulovaný a přerozdělovaný státem.
Ještě si dovolím odbočku ke korupci. Čím vyšší je objem peněz přerozdělovaný státem, tím více je příležitostí ke korupci. Žádný (protikorupční) zákon korupci z principu nemůže zabránit – jen poskytne další příležitost, jak někoho korumpovat.
Teď pozor, dopustím se pro mnohé něčeho neprominutelného. Podíváme-li se na Hitlera a jeho třetí říši, tak zjistíme, že to bylo plánované hospodářství! Továrny sice nepatřily státu, ale stát nařizoval, co mají vyrábět a určoval i ceny. A v případě, že továrník nezvládnul plán…. Tedy Hitler byl (ekonomicky) levičák jak Brno a ne pravičák, jak nás komunisté učili (a učí se dones) ve škole.
A teď se pustíme do té širší definice. Míchají se nám tu pojmy konzervativní x liberální, nacionalistický x internacionalistický apod. Jde o to, že pravičáci byli historicky spíš konzervativní a nacionalističtí. Ale proč? Měl-li továrník nějaký rodinný majetek, tak pochopitelně chtěl, aby jeho potomek pokračovat a navazoval na jeho práci – aby jmění zůstalo v rodině. Konzervativci proto vyzdvihují vliv rodiny (věrnost, jsou proti rozvodům kupříkladu, kladou důraz na osobní zodpovědnost). Na druhou stranu to, jestli jejich dělníci žijí ve stálém svazku nebo „na hromádce“ nebo si užívají každý s každou (každým), jim v dnešní době bývá celkem fuk (tady se liší od křesťanů – ti to vyžadují od všech) – uznávají svobodu volby. Jde tedy o důsledek té primární ekonomické definice – udržení soukromého majetku. Také platí, že pravice byla historicky nacionální. Ovšem opět je to důsledek té ekonomické definice. Aby byl podnikatel úspěšný, musel být konkurence schopný – tudíž mu vyhovovalo, když stát uvalil cla na konkurenci z dalších zemí (=zdražil její zboží) a státní zakázky zadával svým továrníkům. Proto pravičáci vyzdvihovali národ a stát. Odtud pramení úvaha, že Hitlerův nacismus byl pravicový. Ovšem třeba při zaměstnávání nemá pravice problém dát práci cizincům na všech stupních, tedy ten nacionalismus není rasistický, jako měl Hitler.
Záleží tedy na tom, jestli řekneme, že pro pravici je typičtější nacionalismus nebo konzervatismus nebo volný trh. Já jednoznačně říkám, že volný trh. Odtud ovšem pramení dnešní pomatení pojmů levice a pravice. Pokud někdo dá přednost v definici pravice konzervatismu, tak klidně najde komunistu s názory konzervativnějšími než leckterý ODSák.
Hitler byl levicový nacionalista a zřejmě (to hádám) spíše konzervativní (potlačoval homosexuály).
Levice je naopak liberální – zavedla rozvody a volné svazky (o děti se stará stát), legalizovala prodej drog (o narkomany se stará stát)… Jde opět spíš o důsledek „silného státu“, který chce, než o primární cíl.
Kupříkladu já jsem ekonomicky pravičák, ale liberálně – konzervativní. Povolil bych cokoliv (volný sex, drogy) – ovšem s osobní zodpovědností – co sis nadrobil, to si taky sněz. Znám křesťana, který je ekonomicky levičák (ono konečně „rovnost“ je heslo křesťanství), ale tvrdě konzervativní.
Celý vtip současné bídy je v tom, že ta levicová "sociální" = státně přerozdělovací složka převýšila nad (státními regulacemi podvázanou) ekonomikou. Ekonomika prostě nestačí potřebám levicově orientovaných zákonů (včetně obrovské korupce z přerozdělování zákonitě plynoucí).
Problém dnešní pravice je v tom, že kdyby začala opravdu prosazovat pravicovou politiku (respektive ekonomiku), rušit dotace a sociální výhody, vyvolalo by to bouři levicového odporu (odbory, levicové strany) a „rozhněvaný lid“ by takové politiky vynesl v zubech. Rozhněvaný lid má ovšem smůlu. Současná levicová politika silného „sociálního“ státu (a potažmo silné levicové EU) natolik srazila efektivitu státních ekonomik, že jsou jako Titanik. Nabírají vodu a jdou neodvratně ke dnu. Ale pořád se tančí a zpívá…
Na závěr si dovolím tři citáty.
Rozpočet by měl být vyvážený, státní pokladna by se měla znovu naplnit, veřejný dluh snížit, arogance úřednictva by se měla zmírnit a být pod dozorem, pomoc cizím zemím by se měla omezit, pokud Řím nemá přijít na mizinu. Lidé se opět musí naučit pracovat namísto toho, aby žili z veřejné podpory.
Ano, ano, Řím. Tato slova jsou připsána Marcu Tulliusu Cicerovi v roce 55 př.n.l. Jak dopadl Řím?
Obyvatelstvo stůně třemi těžkými chorobami. První z nich jest naprosté zlenivění a zlenošení obyvatelstva, protože vyživovací prostředky, placené v ohromných sumách, zbavovaly každého potřeby, aby pracoval. A tak si ohromné množství lidu myslí, že zůstane to tak, aby stát živil dvě třetiny obyvatelstva. Druhou velkou chorobou jest to, že obyvatelstvo si skutečně myslí, že stát může dělat všechno. Nikoho, ani vůdčí lid, neodstraší to, jak ty věci vypadají u železnic, u pošt a v jiných státních podnicích. Třetí chorobou jest, že lid si myslí, že svoboda předpokládá neposlušnost a že svoboda znamená zákaz poroučení.
Pokud podle první choroby soudíte, že by autorem mohl být Mitt Romney, tak se mýlíte. Je jím náš pravicový prvorepublikový ekonom Alois Rašín (cca roku 1919). Podařila se mu unikátní odluka měny – oddělení se Českého státu od Rakouska-Uherska. Jeho tvrdá pravicová politika byla ekonomicky úspěšná, ale levice ho nenáviděla (stejně jako Klause?) tak, že Josef Šoupal na něj spáchal atentát. Viděl v něm představitele nenáviděného kapitalismu. O Šoupalovi se píše, že byl anarchista – je to politicky korektní „pravda“, jenže on byl taky člen komunistické strany. (Mimochodem, co vlastně jsou anarchisté – levice nebo pravice?)
Pravici na univerzitách tvořili sociální demokraté, levici komunisté se svými spojenci a tyto frakce nastavily parametry politické debaty.
Tedy žádný volný trh, naopak, nadřazenost socialismu nad kapitalismem je samozřejmostí. Autora tohoto citátu (předpokládám) znát nebudete. Je jím pravicový ekonom Murray Newton Rothbard. Uvádím ho jen pro ilustraci, jak došlo ke zlevicovění, proč je strana jako ODS považována div ne za extrémní pravici - výrok je datován krátce po druhé světové válce a týká se vysokých škol v USA.
Přidržme se pro začátek toho jasnějšího – ekonomického. Pravice chce, aby stát zasahoval do podnikání co možná nejméně. Aby ekonomiku země určovalo soukromé vlastnictví a volný trh. Levice chce, aby stát reguloval podnikání, zasahoval (napravoval chyby) do volného trhu.
Takže podle míry zásahů státu do volného trhu můžeme vytvořit jakousi stupnici levo-pravosti. Úplně nalevo budou ekonomiky plně ovládané státem – třeba země bývalého socialistického společenství, kde ekonomika byla státem plánována v pětiletkách. Plánována byla výroba, ceny, platy i kurzy koruny. Byla plánována i plná zaměstnanost. Obdobným extrémem vpravo by byla ekonomiky (pokud vím, neexistuje), kde by stát vůbec do volného trhu nezasahoval. Neexistovaly by zákony omezující minimální mzdu, nařizující dovolenou, regulující nemocenskou, starobní důchod….
Abych předešel námitkám, tak upřesním. Pravice nechce zrušit „stát“ ani daně. To v žádném případě. Jednoznačně potřebuje, aby se stát staral o policii, armádu, soudnictví i sociální záležitosti, zahraniční politiku… Dokonce pravičákům za jistých podmínek nevadí ani ty výše jmenované sociální zákony. Vysvětlím to na příkladu minimální mzdy. Představme si zemi, kde dosud není zákonem regulována minimální mzda. Pokud (pravicová) vláda navrhne takovou výši, že se dotkne 1 promile pracujících (ty nejkřiklavější případy), tak toto navýšení mezd nebude mít dopad na ekonomiku a volný trh. Pokud (levicová) vláda navrhne výši takovou (populisticky), že ovlivní 10 procent zaměstnanců (tedy 100 x více), úplně rozhodí volný trh „v nabídce a poptávce práce“. Důsledkem zvýšení mezd bude zdražení (či inflace). Podniky buď vyšší mzdové náklady odečtou od zisku (mají-li ho) a vyplatí menší prémie, nebo (nemají-li zisk) zvýší cenu zboží – zdraží, ztratí konkurenceschopnost – aby ji opět měly, začnou propouštět. (Jsou pochopitelně i další možnosti – propustit část Čechů a zaměstnat levné Ukrajince nebo propustit všechny Čechy a přenést výrobu do Číny.) Všechno ale vede na zhoršení životní úrovně, což má následek v tlaku na vyšší mzdy a vyšší sociální zabezpečení – což… (spirála).
Shrnutí příkladu: Každý státní zásah do volného trhu snižuje efektivitu ekonomiky a snižuje životní úroveň, ale svými sociálními dopady zklidňuje sociální prostředí a udržuje sociální smír. Také se státními zásahy zvyšuje objem peněz přímo (přes rozpočet) nebo nepřímo (zákonné dávky) regulovaný a přerozdělovaný státem.
Ještě si dovolím odbočku ke korupci. Čím vyšší je objem peněz přerozdělovaný státem, tím více je příležitostí ke korupci. Žádný (protikorupční) zákon korupci z principu nemůže zabránit – jen poskytne další příležitost, jak někoho korumpovat.
Teď pozor, dopustím se pro mnohé něčeho neprominutelného. Podíváme-li se na Hitlera a jeho třetí říši, tak zjistíme, že to bylo plánované hospodářství! Továrny sice nepatřily státu, ale stát nařizoval, co mají vyrábět a určoval i ceny. A v případě, že továrník nezvládnul plán…. Tedy Hitler byl (ekonomicky) levičák jak Brno a ne pravičák, jak nás komunisté učili (a učí se dones) ve škole.
A teď se pustíme do té širší definice. Míchají se nám tu pojmy konzervativní x liberální, nacionalistický x internacionalistický apod. Jde o to, že pravičáci byli historicky spíš konzervativní a nacionalističtí. Ale proč? Měl-li továrník nějaký rodinný majetek, tak pochopitelně chtěl, aby jeho potomek pokračovat a navazoval na jeho práci – aby jmění zůstalo v rodině. Konzervativci proto vyzdvihují vliv rodiny (věrnost, jsou proti rozvodům kupříkladu, kladou důraz na osobní zodpovědnost). Na druhou stranu to, jestli jejich dělníci žijí ve stálém svazku nebo „na hromádce“ nebo si užívají každý s každou (každým), jim v dnešní době bývá celkem fuk (tady se liší od křesťanů – ti to vyžadují od všech) – uznávají svobodu volby. Jde tedy o důsledek té primární ekonomické definice – udržení soukromého majetku. Také platí, že pravice byla historicky nacionální. Ovšem opět je to důsledek té ekonomické definice. Aby byl podnikatel úspěšný, musel být konkurence schopný – tudíž mu vyhovovalo, když stát uvalil cla na konkurenci z dalších zemí (=zdražil její zboží) a státní zakázky zadával svým továrníkům. Proto pravičáci vyzdvihovali národ a stát. Odtud pramení úvaha, že Hitlerův nacismus byl pravicový. Ovšem třeba při zaměstnávání nemá pravice problém dát práci cizincům na všech stupních, tedy ten nacionalismus není rasistický, jako měl Hitler.
Záleží tedy na tom, jestli řekneme, že pro pravici je typičtější nacionalismus nebo konzervatismus nebo volný trh. Já jednoznačně říkám, že volný trh. Odtud ovšem pramení dnešní pomatení pojmů levice a pravice. Pokud někdo dá přednost v definici pravice konzervatismu, tak klidně najde komunistu s názory konzervativnějšími než leckterý ODSák.
Hitler byl levicový nacionalista a zřejmě (to hádám) spíše konzervativní (potlačoval homosexuály).
Levice je naopak liberální – zavedla rozvody a volné svazky (o děti se stará stát), legalizovala prodej drog (o narkomany se stará stát)… Jde opět spíš o důsledek „silného státu“, který chce, než o primární cíl.
Kupříkladu já jsem ekonomicky pravičák, ale liberálně – konzervativní. Povolil bych cokoliv (volný sex, drogy) – ovšem s osobní zodpovědností – co sis nadrobil, to si taky sněz. Znám křesťana, který je ekonomicky levičák (ono konečně „rovnost“ je heslo křesťanství), ale tvrdě konzervativní.
Celý vtip současné bídy je v tom, že ta levicová "sociální" = státně přerozdělovací složka převýšila nad (státními regulacemi podvázanou) ekonomikou. Ekonomika prostě nestačí potřebám levicově orientovaných zákonů (včetně obrovské korupce z přerozdělování zákonitě plynoucí).
Problém dnešní pravice je v tom, že kdyby začala opravdu prosazovat pravicovou politiku (respektive ekonomiku), rušit dotace a sociální výhody, vyvolalo by to bouři levicového odporu (odbory, levicové strany) a „rozhněvaný lid“ by takové politiky vynesl v zubech. Rozhněvaný lid má ovšem smůlu. Současná levicová politika silného „sociálního“ státu (a potažmo silné levicové EU) natolik srazila efektivitu státních ekonomik, že jsou jako Titanik. Nabírají vodu a jdou neodvratně ke dnu. Ale pořád se tančí a zpívá…
Na závěr si dovolím tři citáty.
Rozpočet by měl být vyvážený, státní pokladna by se měla znovu naplnit, veřejný dluh snížit, arogance úřednictva by se měla zmírnit a být pod dozorem, pomoc cizím zemím by se měla omezit, pokud Řím nemá přijít na mizinu. Lidé se opět musí naučit pracovat namísto toho, aby žili z veřejné podpory.
Ano, ano, Řím. Tato slova jsou připsána Marcu Tulliusu Cicerovi v roce 55 př.n.l. Jak dopadl Řím?
Obyvatelstvo stůně třemi těžkými chorobami. První z nich jest naprosté zlenivění a zlenošení obyvatelstva, protože vyživovací prostředky, placené v ohromných sumách, zbavovaly každého potřeby, aby pracoval. A tak si ohromné množství lidu myslí, že zůstane to tak, aby stát živil dvě třetiny obyvatelstva. Druhou velkou chorobou jest to, že obyvatelstvo si skutečně myslí, že stát může dělat všechno. Nikoho, ani vůdčí lid, neodstraší to, jak ty věci vypadají u železnic, u pošt a v jiných státních podnicích. Třetí chorobou jest, že lid si myslí, že svoboda předpokládá neposlušnost a že svoboda znamená zákaz poroučení.
Pokud podle první choroby soudíte, že by autorem mohl být Mitt Romney, tak se mýlíte. Je jím náš pravicový prvorepublikový ekonom Alois Rašín (cca roku 1919). Podařila se mu unikátní odluka měny – oddělení se Českého státu od Rakouska-Uherska. Jeho tvrdá pravicová politika byla ekonomicky úspěšná, ale levice ho nenáviděla (stejně jako Klause?) tak, že Josef Šoupal na něj spáchal atentát. Viděl v něm představitele nenáviděného kapitalismu. O Šoupalovi se píše, že byl anarchista – je to politicky korektní „pravda“, jenže on byl taky člen komunistické strany. (Mimochodem, co vlastně jsou anarchisté – levice nebo pravice?)
Pravici na univerzitách tvořili sociální demokraté, levici komunisté se svými spojenci a tyto frakce nastavily parametry politické debaty.
Tedy žádný volný trh, naopak, nadřazenost socialismu nad kapitalismem je samozřejmostí. Autora tohoto citátu (předpokládám) znát nebudete. Je jím pravicový ekonom Murray Newton Rothbard. Uvádím ho jen pro ilustraci, jak došlo ke zlevicovění, proč je strana jako ODS považována div ne za extrémní pravici - výrok je datován krátce po druhé světové válce a týká se vysokých škol v USA.
16.11.2012 - 22:04
GULI: Já myslím, že můžeme použít paralelu s evolucí - ty povrchní změny jsou tím, čemu se říká "mikroevoluce". Skoková - makroevoluční změna budiž připodobněna společenské změně nesené válkou, násilným převzetím moci apod.
Jestli by bylo lepší nechávat důchodce umřít na ulici? Co znamená "lepší"? Už několikrát jsem tu řekl svůj názor, že "lepší" je subjektivní kriterium. Takže se ptám lepší pro koho? Pro ty staré lidi? Pro jejich milující potomky? Pro jejich nemilující potomky, kteří čekají na jejich byt? Pro státní rozpočet (a naše daňové zatížení)? Důchodce většinou na chodnících umírat nenecháváme, ale... V podstatě většině umírajících starých lidí by se dal prodloužit život (o dny, týdny, měsíce, roky- různě) za cenu léčby v řádu milionů korun. Ty peníze nejsou = takže si na rovinu přiznejme, že necháváme staré a slabé umírat, když to stojí moc.
Kdyby má dcera onemocněla, snažil bych se jí samozřejmě pomoct. Půjčit si na léčbů, prodat byt... Je to i moje zodpovědnost - nevychoval jsem jí dobře, když kouří nebo droguje.
Jestli by bylo lepší nechávat důchodce umřít na ulici? Co znamená "lepší"? Už několikrát jsem tu řekl svůj názor, že "lepší" je subjektivní kriterium. Takže se ptám lepší pro koho? Pro ty staré lidi? Pro jejich milující potomky? Pro jejich nemilující potomky, kteří čekají na jejich byt? Pro státní rozpočet (a naše daňové zatížení)? Důchodce většinou na chodnících umírat nenecháváme, ale... V podstatě většině umírajících starých lidí by se dal prodloužit život (o dny, týdny, měsíce, roky- různě) za cenu léčby v řádu milionů korun. Ty peníze nejsou = takže si na rovinu přiznejme, že necháváme staré a slabé umírat, když to stojí moc.
Kdyby má dcera onemocněla, snažil bych se jí samozřejmě pomoct. Půjčit si na léčbů, prodat byt... Je to i moje zodpovědnost - nevychoval jsem jí dobře, když kouří nebo droguje.
16.11.2012 - 19:32
Vladan: Motorem je nespokojenost se současným stavem... Ano,to je pravda,jenže to co lidé považují za motor změny,tedy nespokojenost,žádná opravdová nespokojenost není-proč? Prorože takováto nespokojenost přivádí sice změny,ale jen povrchní,které bude potřeba taky jednou zase změnit. Jestli tedy evoluce je normální a přirozená,není lepší nechat ty slabší a důchodce atd.nechat umřít na ulici? Aspoň zůstanou jen ti schopní a silní,kteří se budou požírat s větší vynálézavostí a silou svých schopností které náhodou od přírody dostali,a to tak dlouho,až se druh zvaný člověk pročístí-kvalitativně i kvantitativně.
Víš Vladane,ta tvá racionální úvaha o panu Kuřákovi,Gamblerovi,nebo Narkomanovi má jednu malou chybičku-je platná dokud se to týká druhých. Používal by jsi stejný metr kdyby se to stalo třeba tvé dceři? Která tvá část by měla hlavní slovo? Řekl by jsi-ať si dcera nese následky,kouřila a teď to má,když na to nemá..Věci nejsou tak jednoduché,jak vypadají a taky proto se já sám víc ptám,než posuzuju-i když to tak někdy vypadá..
Víš Vladane,ta tvá racionální úvaha o panu Kuřákovi,Gamblerovi,nebo Narkomanovi má jednu malou chybičku-je platná dokud se to týká druhých. Používal by jsi stejný metr kdyby se to stalo třeba tvé dceři? Která tvá část by měla hlavní slovo? Řekl by jsi-ať si dcera nese následky,kouřila a teď to má,když na to nemá..Věci nejsou tak jednoduché,jak vypadají a taky proto se já sám víc ptám,než posuzuju-i když to tak někdy vypadá..
15.11.2012 - 21:38
GULI: No, asi jsme se nepochopili. „ukaž mi stát kde se neválčí,nejsou demonstrace,stávky,protesty,kde někdo na něco nenadává-zatím-atd.“ – tohle já neberu jako naprosté mínus lidstva. (Všechno dobré je…. Víš, jak to říkám). Ta věčná nespokojenost, nadávání na poměry atd. měla asi zásadní vliv na vývoj lidstva. Motorem pokroku je totiž nespokojenost se současným stavem. Chci změnu – jak ji dosáhnu? A netýká se to jen techniky, i společnosti jako takové. A války? Jsme produktem evoluce, jejímž motorem je, že přežije silnější, chytřejší, přizpůsobivější. Rvou se už sourozenci, ve firmě se „soutěží“ o vyšší posty… na tom je celá společnost založená. Takový prostě člověk je. Jo, je doba, kdy po sobě neházíme kyje ani nestřílíme šípy. Měli bychom spory řešit jednáním, ale… co když to nejde? Respektive jde za cenu stálých ústupků (viz můj multi-kulti nebo současná téměř válka Izraele a Hamázu) a prohry jedné strany. Ne, to, na co ty „nadáváš“ (!), je naší součástí a díky ní jsme tam, kde jsme.
Vymyslel jsem příklad, sice extrémní a nereálný, ale názorný. Řekněme, že pan Chudák chce prachy na drogy, automaty…. Prostě spousty peněz. Tak udělá toto: Domluví se s někým na černém trhu a nechá si vzít ledvinu za stotisíce. Jenže zanedlouho jsou prachy fuč a on přijde do státní nemocnice s tím, že má s jednou ledvinou problémy (nefunguje, jak má). Stát zaplatí trasplantaci ledviny. Pan Chudák jen co skončí léčbu jde a ledvinu střelí na černém trhu. Pak přijde do státní nemocnice…. Jsi pro, aby se panu Chudákovi ze státní kasy zaplatila transplantace?
Jaký principielní rozdíl je u pana Kuřáka, který si kouřením zvyšuje výrazně riziko rakoviny a pak se nechá na naše útraty státem léčit? Pan Chudák si ničil zdraví proto, že si chtěl užívat. Pan Kuřák taktéž vychutnával pokouřeníčko vědom si nebezpečí. Moje liberální část jim neupírá právo na užívání si (pokud si na to poctivě vydělají) a neupírám jim ani právo na vědomé ničení si zdraví, ale má konzervativní část říká, ať ale nesou za své jednání zodpovědnost. Oba si můžou platit soukromé (případně i X x vyšší státní) zdravotní připojištění a z toho léčbu hradit. To je podle mě korektní jednání, proto s taron souhlasím.
Vymyslel jsem příklad, sice extrémní a nereálný, ale názorný. Řekněme, že pan Chudák chce prachy na drogy, automaty…. Prostě spousty peněz. Tak udělá toto: Domluví se s někým na černém trhu a nechá si vzít ledvinu za stotisíce. Jenže zanedlouho jsou prachy fuč a on přijde do státní nemocnice s tím, že má s jednou ledvinou problémy (nefunguje, jak má). Stát zaplatí trasplantaci ledviny. Pan Chudák jen co skončí léčbu jde a ledvinu střelí na černém trhu. Pak přijde do státní nemocnice…. Jsi pro, aby se panu Chudákovi ze státní kasy zaplatila transplantace?
Jaký principielní rozdíl je u pana Kuřáka, který si kouřením zvyšuje výrazně riziko rakoviny a pak se nechá na naše útraty státem léčit? Pan Chudák si ničil zdraví proto, že si chtěl užívat. Pan Kuřák taktéž vychutnával pokouřeníčko vědom si nebezpečí. Moje liberální část jim neupírá právo na užívání si (pokud si na to poctivě vydělají) a neupírám jim ani právo na vědomé ničení si zdraví, ale má konzervativní část říká, ať ale nesou za své jednání zodpovědnost. Oba si můžou platit soukromé (případně i X x vyšší státní) zdravotní připojištění a z toho léčbu hradit. To je podle mě korektní jednání, proto s taron souhlasím.
15.11.2012 - 17:02
Vladan: ukaž mi stát kde se neválčí,nejsou demonstrace,stávky,protesty,kde někdo na něco nenadává-zatím-atd. to že není půl Evropy pod mostem,neznamená ještě že se mají lidé "dobře" možná někde materiálně trochu víc ano,ale ani to se jim podle toho co se pořád děje,nelíbí.
Jaké je tady myslíš řešení v politice u nás,nebo vůbec? Nějaká hospodářská reforma? Každá reforma potřebuje časem zase zreformovat,ne? To čemu se říká reforma,je jen další z pokusů o něco,co už tady nebo někde bylo. Pokud nedojde k nějaké radikální reformě v člověku samém,nic zásadního se nezmění. Pořád tady budou nekonečné třenice a rvačky o to,kdo bude nabo má mít víc-čehokoliv. Může se něco dílčího na nějakou dobu zlepšit,ale dřív nebo později se zase někde objeví další "problém".
Začátek nějaké opravdové změny je u tvůrce problémů-člověka samého. A ten chce většinou měnit všechno možné,jen ne sebe-a když tak jen kosmeticky. A je jedno jestli je to politik,kněz nebo kdokoliv jiný.
Divej na Taron-rakovinu by nechala platit kuřákům samým. Kde je ten křesťanský soucit-vždyť přece všemouhoucí Bůh musel stvořit i rakovinu,ne? Nebo kdo? ďábel? A kdo stvořil Ďábla? A kdo bude platit léčbu rakoviny duše,která se nazývá náboženství-tedy sobectví?
Jemné nebo hrubší egoismu jsou viditelné všude,a maskují se tak dobře,že je ani sám jejich majitel nevidí,a udělá si z nich ctnost. Tak pracuje lidské sobectví-tedy ego. A u politiků-všech- je to vidět nejvíc. Myslím..
Jaké je tady myslíš řešení v politice u nás,nebo vůbec? Nějaká hospodářská reforma? Každá reforma potřebuje časem zase zreformovat,ne? To čemu se říká reforma,je jen další z pokusů o něco,co už tady nebo někde bylo. Pokud nedojde k nějaké radikální reformě v člověku samém,nic zásadního se nezmění. Pořád tady budou nekonečné třenice a rvačky o to,kdo bude nabo má mít víc-čehokoliv. Může se něco dílčího na nějakou dobu zlepšit,ale dřív nebo později se zase někde objeví další "problém".
Začátek nějaké opravdové změny je u tvůrce problémů-člověka samého. A ten chce většinou měnit všechno možné,jen ne sebe-a když tak jen kosmeticky. A je jedno jestli je to politik,kněz nebo kdokoliv jiný.
Divej na Taron-rakovinu by nechala platit kuřákům samým. Kde je ten křesťanský soucit-vždyť přece všemouhoucí Bůh musel stvořit i rakovinu,ne? Nebo kdo? ďábel? A kdo stvořil Ďábla? A kdo bude platit léčbu rakoviny duše,která se nazývá náboženství-tedy sobectví?
Jemné nebo hrubší egoismu jsou viditelné všude,a maskují se tak dobře,že je ani sám jejich majitel nevidí,a udělá si z nich ctnost. Tak pracuje lidské sobectví-tedy ego. A u politiků-všech- je to vidět nejvíc. Myslím..
15.11.2012 - 15:13
GULI: To bych GULI dost rozporoval. Ukaž mi stát, kde se lidi mají hůř (blahobyt klesl), než před 20,40,60 roky? Blahobyt je podle mě v každém případě materiální záležitost. Řekněme, že ne zrovna vždy odpovídá výši spotřebního koše, ale patří tam úroveň zdravotnické péče, úroveň a dostupnost dopravních prostředků, školství…. Podle mne blahobyt roste všem vrstvám, i těm, kteří nepracují. Blahobyt klesá ve válkách a při pohromách a krizích. Z toho pohledu naše současná krize je ještě „nic“.
Samozřejmě, že hajzlové ve všech vrstvách byli a budou. No a? Kvůli tomu máme spáchat sebevraždu?
Samozřejmě, že hajzlové ve všech vrstvách byli a budou. No a? Kvůli tomu máme spáchat sebevraždu?
15.11.2012 - 14:49
Vladan: To nevím proč na tom byly v určitou dobu líp-ale obecně kde na jedné straně roste blahobyt-a vždycky jen dočasně a jen pro určité vrstvy- jinde je to naopak,neskutečná bída. Myslel jsem člověka obecně,a nejen co se týká materíálního blahobytu, nikdy nebyl za poslední stovky,možná tosíce let určité jeden rok na světě.,kdy by se někde např.neválčilo.
Kdyby byli na celém světě jen dva lidi-určitě by se o něco dřív nebo později porvali. I ten hospodářský rúst určitých zemí v určitou dobu,byl jistě nějak vykoupený na druhé straně někde nějakou větší nebo menší hajzlovinou. Kdo měl nebo i má obrovské peníze ve švýcarských bankách? Myslím že i dost pofiderní lidi-jistě ekonomika nestojí na bankách,ale něco by se určitě našlo. O Americe ani nemluvím.
Pochybuju že by někdy nějaký stát byl úplně čistý. Já do toho nevidím,ale stačí se na člověka a jeho "řádění" na tomto světě podívat teď i v historii. Ať už to bylo náboženství,politika,různé mocenské a diktátorské excesy.nebo i souseda i třeba nezaujatě sám sebe. různé formy konfliktů tu jsou neustále,ať už málé,osobní,nebo mezistátní jako války. Nevidím to nějak moc optimisticky..
Kdyby byli na celém světě jen dva lidi-určitě by se o něco dřív nebo později porvali. I ten hospodářský rúst určitých zemí v určitou dobu,byl jistě nějak vykoupený na druhé straně někde nějakou větší nebo menší hajzlovinou. Kdo měl nebo i má obrovské peníze ve švýcarských bankách? Myslím že i dost pofiderní lidi-jistě ekonomika nestojí na bankách,ale něco by se určitě našlo. O Americe ani nemluvím.
Pochybuju že by někdy nějaký stát byl úplně čistý. Já do toho nevidím,ale stačí se na člověka a jeho "řádění" na tomto světě podívat teď i v historii. Ať už to bylo náboženství,politika,různé mocenské a diktátorské excesy.nebo i souseda i třeba nezaujatě sám sebe. různé formy konfliktů tu jsou neustále,ať už málé,osobní,nebo mezistátní jako války. Nevidím to nějak moc optimisticky..
15.11.2012 - 14:12
GULI: právě že levice prosazuje řešení naprosto opačné řešení pravice, a proto se nemůžou shodnout. A když se shodnou na středolevém kompromisu, vypadá to jako dnes u nás, když se paktují socdem a ODS. proč země jako to Švýcarsko, ale i USA po válce ny tom byly výrazně lépe? V té době nebylo sobectví a egoismus? Nebo to bylo jiným (lepším) způsobem řízení ekonomiky?
15.11.2012 - 13:37
Vladan: to co jsi napsal,a jistě ještě mnohem víc,většinou politici-ať už "leví" nebo "praví" vědí, přesto si každý prosazuje svoje. Jak to že se nenajde nějaké aspoň trochu optimální řešení-ideální neexistuje nikde a v ničem- nějaká domluva? Jsou tady zkušenosti z minula,od nás i z jiných zemí,i když je jasné že podmínky a okolnosti,život se pořád mění,ale přesto.
Lidé,potažmo politici se neshodnou, ani jakou barvu má jejich vlastní h...o. A to i politici ve vlastních stranách,i když se někteří tváří velice svorně. O becně je myslím primární,úplně první a základní problém v lidském sobectví a egoismu. Od toho se potom odvíjí všechno. Což neznamená že opak,nějaký altruistický ideální stav je to pravé. Dokud člověk jako druh nedoroste nějak-o čemž pochybuju-vnitřně k určitému posunu ve svém povědomí o sobě,myslím se nikdy nic nezmění. Zajímalo by mě,jestli např. ve státech kde zatím mají ropu a tedy blahobyt,různé ty emiráty apod. jsou na tom lidé morálně,eticky.aspoň trošku líp. Myslím ale že ne-důležité je postavit nějakou superobří stavbu za milirdy dolarů,aby svět ohromeně čuměl- ale že jinde je strašlivá bída,příroda která je základ všeho živého,jde pomalu ale jistě díky člověku do kytek-a hned po ní půjde i sám člověk-jakkoliv bohatý nebo chudý,to tyto různé magnáty nezajímá. Sobeckost je ale vlastní všem v určité míře. Ideální řešení se mi zdá neexistuje,čím víc je na světě lidí,tím víc se rodí problémů. Zdá se člověk nikdy nějaký zásadní problém nevyřeší-protože on sám je problém. Jak to všechno dopadne,nevím,ale doufám že už tady nebudu,nebo už znovu. Tedy upřímně doufám že neexistuje reinkarnace..:-)
Lidé,potažmo politici se neshodnou, ani jakou barvu má jejich vlastní h...o. A to i politici ve vlastních stranách,i když se někteří tváří velice svorně. O becně je myslím primární,úplně první a základní problém v lidském sobectví a egoismu. Od toho se potom odvíjí všechno. Což neznamená že opak,nějaký altruistický ideální stav je to pravé. Dokud člověk jako druh nedoroste nějak-o čemž pochybuju-vnitřně k určitému posunu ve svém povědomí o sobě,myslím se nikdy nic nezmění. Zajímalo by mě,jestli např. ve státech kde zatím mají ropu a tedy blahobyt,různé ty emiráty apod. jsou na tom lidé morálně,eticky.aspoň trošku líp. Myslím ale že ne-důležité je postavit nějakou superobří stavbu za milirdy dolarů,aby svět ohromeně čuměl- ale že jinde je strašlivá bída,příroda která je základ všeho živého,jde pomalu ale jistě díky člověku do kytek-a hned po ní půjde i sám člověk-jakkoliv bohatý nebo chudý,to tyto různé magnáty nezajímá. Sobeckost je ale vlastní všem v určité míře. Ideální řešení se mi zdá neexistuje,čím víc je na světě lidí,tím víc se rodí problémů. Zdá se člověk nikdy nějaký zásadní problém nevyřeší-protože on sám je problém. Jak to všechno dopadne,nevím,ale doufám že už tady nebudu,nebo už znovu. Tedy upřímně doufám že neexistuje reinkarnace..:-)
13.11.2012 - 10:39
taron: že by taron uhodila hřebík na hlavičku? Ano, velký sociální stát přebírá odpovědnost...
13.11.2012 - 10:35
Ha...to máš pravdu ...není to tak ...lidem chybí vlastní zotpovědnost, protože stát je rozmazluje ??....
13.11.2012 - 00:38
Já bych to neformuloval jako zodpovědnost státu ("stát vlastně podporuje rozvoj rakoviny "). Ten, kdo chce kouřít, pít a fetovat jsou lidé. Svéprávní jedinci, kteří mají právo si ničit zdraví (mají právo i na sebevraždu), ale nemůžou chtít, aby stát za ně tahal kaštany z ohně - když si zničí zdraví (dopustí se zločinu). Máš právo, ale i zodpovědnost.
12.11.2012 - 23:09
Vladan: Zisky státu na úkor zdraví občanů ?
Hm...zajímavá politika ...- stát vlastně podporuje rozvoj rakoviny a jiných onemocnění a pak vynakládá milióny na léčbu a na vědu ...všechno je to o ničem....politika je svinstvo :)
Hm...zajímavá politika ...- stát vlastně podporuje rozvoj rakoviny a jiných onemocnění a pak vynakládá milióny na léčbu a na vědu ...všechno je to o ničem....politika je svinstvo :)
12.11.2012 - 21:00
taron: Nezapomněl. Ale ty hoodně velký zisky jsou podstatně sníženy náklady na léčení kuřáků a alkoholiků. Statistikové sice tvrd, že zisky jsou větší, ale ty náklady na léčení jsou odhad - a tady podezřívám odpovědné státní úředníky z úmyslného podhodnocování...
12.11.2012 - 20:51
Vladan: Zapoměl jsi , že stát má z alkoholu a cigaret hóódně velké zisky, ten to nikdy nezakáže , já bych to ale udělala....cigarety určitě, ty ti v ničem neprospívají ....kuřákům bych opravdu nechala rakovinu plic léčit z vlastních nákladů :)
12.11.2012 - 20:39
taron: ano, i alkohol nebo nikotin jsou drogy. Jak poznám (jako politik tvořící zákony), jestli daný člověk pije ze žalu, pije na zlepšení nálady, má narozeniny nebo je alkoholik? Jak to jednomu z nich zakázat a jinému dovolit? Jak zjistit, kdo se na dno dostal zaslouženě a kdo nezaslouženě? Můžeme to zakázat všem (tendence křesťanů - ochránit před pokušením), nebo povolit všem (liberální politika) a následky zatáhne stát anebo povolit všem, ale následky a léčení zatáhne každý za sebe.
12.11.2012 - 18:44
Mno, politice nerozumím , ale možná je čas se vzdělávat i v tomto oboru :) Jen mě osobně, ale to bude asi syndrom býv.povolání - mě osobně se moc nelíbí , to ať si každý pomůže, jak chce, nebo jak jsi to psal u těch drog? Tam trošku moje srdce protestuje ...hm, když někdo pije, nebo nevím co , neznamená jen , že je to špatný člověk, je jen na dně , proto možná pije...občas se na dno dostanou lidé i nezaslouženě a já bych asi pomáhala, teda, co bych zvládla , promiň ...jinak zajímavé počteníčko:)
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Když pravá je levá a levá ještě levější. : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů
| podobná díla
Následující dílo autora : Sborník - Psanci
Předchozí dílo autora : Daně a zase daně, kol nich se všechno točí…(2)
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» nováčci
Eraso Holexa» narozeniny
slečna Lily [17], nevěrná [16], Alex07 [13], Tajemný [13], Máňa na koni [1]» řekli o sobě
milancholik řekl o Sokolička :Jedna z prvních, kteří mě tu svými díly zaujaly. A zájem o její díla i ji samotnou trvá... Osoba, které se můžu svěřit se vším, jedna z múz.. Nikdy jsem nečekal, že bych mohl někoho tak skvělého poznat přes internet. Moc si ji vážím.