01.02.2016 5 690(6) |
"V každém hříšníku se ukrývá světec čekající na své probuzení,"opakovala mu jeho silně katolická babička. " A v každém světci dlí hříšník, doufající, že Bůh nezná jeho tajemství. Měj se na pozoru."
Na policích byly také jiné cennosti: židovský hudební nástroj z beraního rohu šofar, stříbrný pohár kiduš, starožitná soška bohyně Anathy sedící na lvici. Anatha byla kdysi nevěstou Jahveho.
"V numerologii Kabaly je číslem pro život číslo osmnáct. Dvakrát osmnáct je třidcet šest, a to je číslo Stvoření, protože ze dvou životů, muže a ženy, povstal celý svět. Hebrejsky se číslo třicet šest řekne Lamed Vov."
"Od té doby byl člověk poskvrněn dotekem smrti. Ale Bůh ochraňuje nečisté - to znamená nás všechny - , když dovolí existenci jediné čisté duše, která umožní světu pokračovat. A to zaručuje dohoda, kterou uzavřel Abrahám s Bohem. Čistá duše, stejně jako Kabala, by měla Boha dokonale znát."
"Říkáte, že taková čistá duše tedy existuje - musí existovat -, aby zabránila apokalypse."
"Nechci vás zklamat, ale není to jediná čistá duše," pronesl rabín a spiklenecky ztišil hlas. "Je jich třicet šest, což je číslice Stvoření. Vždycky to tak bylo a vždycky to tak bude. A svěřím vám další tajemství: polovina jsou muži a polovina ženy. Pochopitelně žádný neví o existenci toho druhého."
"Hlavní chyba, kterou jste udělal," spustila Rachel "byla, že jste chtěl být dobrý. Já vám to nevyčítám, většina lidí má nějaké pokušení. A tím nejhorším je pokušení být dobrý." Zamávala rukama. "Nepřerušujte mě, prosím. Nemám to ráda. Chcete se zeptat, co je špatného na tom být dobrý? Není to lidské. To je má odpověď. Mohla bych mluvit déle, ale proč vás nudit? Je to dlouhá cesta a když se vrátíte zpátky, čeká vás stejná odpověď."
Michael se ohradil. "Není to lidské?"
"Ovšemže není. Lidské je být lidský. Být lidský je mít špatné myšlenky, přejídat se o Velikonocích a pošťuchovat se v kostele. Promiňte, ale vy jste zděšen? Použiji jiný příklad. Lidské je ukrást kostelní pokladničku a spát s varhaníkem."
"Jetzer ha-ra. Nemusíte si to zapamatovat. V hebrejštině to znamená ´sklon ke zlu´, pokušení dělat zlo." "Dobrá. A jak si to mám vyložit já?"
"Nefušovat Bohu do řemesla. To je má dnešní lekce. Když byly stvořeny lidské bytosti, dostalo se jim dvojí přirozenosti. Jedna je dobrá, ta druhá zlá. Obojí je součástí života. Podnět k dobru je v hebrejštině nazýván Jetzer ha-tov a podnět ke zlu Jetzer ha-ra. Co lidstvo pamatuje, je to nedílná část stvoření a žití. Neexistuje způsob, jak se z toho údělu vymanit, ale ..."
"Satan se zrodil tehdy, když každý pojal nesmyslný nápad, že být dobrý znamená být blíže Bohu."
Na policích byly také jiné cennosti: židovský hudební nástroj z beraního rohu šofar, stříbrný pohár kiduš, starožitná soška bohyně Anathy sedící na lvici. Anatha byla kdysi nevěstou Jahveho.
"V numerologii Kabaly je číslem pro život číslo osmnáct. Dvakrát osmnáct je třidcet šest, a to je číslo Stvoření, protože ze dvou životů, muže a ženy, povstal celý svět. Hebrejsky se číslo třicet šest řekne Lamed Vov."
"Od té doby byl člověk poskvrněn dotekem smrti. Ale Bůh ochraňuje nečisté - to znamená nás všechny - , když dovolí existenci jediné čisté duše, která umožní světu pokračovat. A to zaručuje dohoda, kterou uzavřel Abrahám s Bohem. Čistá duše, stejně jako Kabala, by měla Boha dokonale znát."
"Říkáte, že taková čistá duše tedy existuje - musí existovat -, aby zabránila apokalypse."
"Nechci vás zklamat, ale není to jediná čistá duše," pronesl rabín a spiklenecky ztišil hlas. "Je jich třicet šest, což je číslice Stvoření. Vždycky to tak bylo a vždycky to tak bude. A svěřím vám další tajemství: polovina jsou muži a polovina ženy. Pochopitelně žádný neví o existenci toho druhého."
"Hlavní chyba, kterou jste udělal," spustila Rachel "byla, že jste chtěl být dobrý. Já vám to nevyčítám, většina lidí má nějaké pokušení. A tím nejhorším je pokušení být dobrý." Zamávala rukama. "Nepřerušujte mě, prosím. Nemám to ráda. Chcete se zeptat, co je špatného na tom být dobrý? Není to lidské. To je má odpověď. Mohla bych mluvit déle, ale proč vás nudit? Je to dlouhá cesta a když se vrátíte zpátky, čeká vás stejná odpověď."
Michael se ohradil. "Není to lidské?"
"Ovšemže není. Lidské je být lidský. Být lidský je mít špatné myšlenky, přejídat se o Velikonocích a pošťuchovat se v kostele. Promiňte, ale vy jste zděšen? Použiji jiný příklad. Lidské je ukrást kostelní pokladničku a spát s varhaníkem."
"Jetzer ha-ra. Nemusíte si to zapamatovat. V hebrejštině to znamená ´sklon ke zlu´, pokušení dělat zlo." "Dobrá. A jak si to mám vyložit já?"
"Nefušovat Bohu do řemesla. To je má dnešní lekce. Když byly stvořeny lidské bytosti, dostalo se jim dvojí přirozenosti. Jedna je dobrá, ta druhá zlá. Obojí je součástí života. Podnět k dobru je v hebrejštině nazýván Jetzer ha-tov a podnět ke zlu Jetzer ha-ra. Co lidstvo pamatuje, je to nedílná část stvoření a žití. Neexistuje způsob, jak se z toho údělu vymanit, ale ..."
"Satan se zrodil tehdy, když každý pojal nesmyslný nápad, že být dobrý znamená být blíže Bohu."
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
výpisky z jedné knížky - uhádnete název anebo autora? : trvalý odkaz
Následující deník autora : ať se ti ...
Předchozí deník autora : Omlouvám se