Výpisky z knihy Josefa Prokše Člověk a počítač aneb Svítání digitální kultury.
23.11.2014 0 1140(3) |
Moje předmluva
Kniha Josefa Prokše Člověk a počítač aneb Svítání digitální kultury vrhá nové světlo na vývoj lidské kultury ovlivněný všeobecným používáním počítače k plnění fundamentálních lidských potřeb jako např. komunikace, socializace či vzdělání. Je v tomto ohledu optimistická a předpokládá, že problémy z nové kultury plynoucí budou vyřešeny, analogicky jako problémy vyplynuvší z kultur předchozích. Nesnaží se však předvídat vzdálenější budoucnost, spíše se soustřeďuje na popis stávajících jevů a snaží se je uvádět do souvislostí s historií. Kniha je napsaná (někdy až přehnaně) poutavým filozofickým stylem s optimistickým vyzněním.
Jednotlivé kapitoly jsou věnovány (1.) změnám ve vnímání času a prostoru, (2.) mezilidské komunikaci, (3.) hrám a počítačovým hrám a jejich vlivu na děti, (4.) dospělým programátorům a jejich pracovním životům, (5.) hackerům, (6.) vzdělání a (7.) shrnutí předpokládaného vývoje.
Vysvětlivky:
- : Myšlenka vypsaná ne doslovně, např. vlastními slovy či zestručněná.
- »« : Myšlenka vypsaná doslovně.
+: Moje vlastní poznámka k předchozímu (kurzivou).
Výpisky jsou organizovány podle kapitol. Jde o knihu:
Josef Prokeš: Člověk a počítač aneb Svítání digitální kultury. SURSUM, 2000.
I.
- »Čas a prostor dnešního člověka bez identity se smrštil do vířivého časoprostoru permanentního provizoria „teď a tady, však to nějak dopadne.“«
II.
- Obsahem komunikátu je dnes médium a jeho sociální kontext, nikoli sdělení jako takové.
- Paradigma moci je svázáno s technologií pohybu informací.
- »Každá technologie pro člověka postupně vytváří zcela nové prostředí, které je zpočátku pociťováno jako zkažené a degradující, a že prostředí nejsou nějakými pasivními obaly, nýbrž aktivními procesy.«
- »Každé médium má schopnost vnutit své vlastní předpoklady těm, kteří se nemají na pozoru.«
- »Účastníci e-mailového spojení nemohou přizpůsobit sdělení informace vzájemnému psychickému stavu, jejich komunikace postrádá jedinečný osobnostní rozměr.«
- »Diskuse se často může zvrhnout v osamocené výkřiky jednotlivých účastníků, kdy nikdo neposlouchá, co říkají ostatní. Přičemž všichni jsou spokojeni a mají pocit, že je jim nasloucháno, že jsou v této „diskusi“ důležití.«
- F2F = face to face
- Dopisy se mohou ztratit.
- Komunita sestává z účastníků (obyvatel) propojených sítí vztahů a sdílejících vlastní kulturu.
III.
- Hra bývá vykonávána z radosti a potěšení.
- Děti si ve hrách tradičně osvojovaly společenské role.
- Nezodpovědnému člověku chybí v životě tlačítka LOAD/SAVE.
- »Pro skutečný kontakt člověka s člověkem je nutno vždy něco obětovat, něčemu se podřidit, alespoň z poloviny. Počítač je k dispozici kdykoli.«
- »Jak jinak, slečna příroda se hlásí ke svému, k něčemu, co zatím ani počítač nemá.«
- Experiment s přechodem mezi virtuálním a reálným světem: brýle s prizmatickými skly.
- Psycholog prostřednictvím hry konfrontoval dívku s možnostmi, které by jinak neobjevila.
- »Hráč si může vyzkoušet nové identity, včetně experimentu s pohlavní identitou.«
IV.
- Začínají být oceňovány: kreativita, schopnost týmové spolupráce.
- »Mimořádnost v jedné oblasti bývá nezřídka kompenzována nedostatečnostní v oblasti jiné.«
- »Komunita tehdejších informatiků MIT by se pak z vnějšku jevila jako ghetto sociálních vyvrženců z nezbytí kabalisticky manipulujících s počítači.«
- Ada Lovelace obohatila příkazový jazyk o příkazy cyklení a podmínky.
- »Je pro nás ještě vědomí vlastní smrti zdrojem duchovní síly?«
- V internetovém davu se nezfackujeme a nepodáme si pak ruku na usmířenou.
+ Spíš se budeme ignorovat, stejně máme přebytek dalších kandidátů na naši pozornost.
V.
VI.
- »Televize nás útržkovostí, povrchností a vizuální předtráveností od skutečného poznání zasazeného do patřičných souvislostí spíše odradí, sebereflexi či snahu o katarzi pouze předstírá a naleptává dosavdní vědu i kulturu tím, že je transformuje v muzikál.«
- Imagogie = transformace kultury písemné v obrazovou.
- Brněnský psycholog se zbavil televize, jeho děti pak byly mimo obraz a ztratily všeobecně uznávanou platformu vzájemné komunikace.
+ Všeobecně uznávaná platforma komunikace se stává ohroženým druhem.
- Diváci touží po klipových upoutávkách místo kompletních uměleckých děl.
- Výzkumně vzdělávací program Moose Crossing je textový.
- Ze školy si spíše než vědomosti odnášíme osobnost některého z pedagogů.
- Markéta Baňková: Město, pokud o knihu - hypertextová novela.
- »Žáky a studenty bychom tedy měli především naučit orientovat se ve změti informací, třídit poznatky na podstatné, méně podstatné, doplňující a oddělit od nich informační balast, jehož množství je převažující.«
- Prostředí, kde jsou schvalována pouze opatrná (správná, ověřená) rozhodnutí nepodporuje tvořivost.
- »Výpočetní procesy pomalu přestávají být chápány jako abstrakce stvořená člověkem, ale vyjevují se jako široce zastoupený přírodní mechanismus, bez jehož pochopení nám může být skryta podstata nebo dokonce vysvětlení řady fundamentálních jevů.«
VII.
- »Používáním počítačů a elektronické komunikace nejspíše ztrácíme intuitivní nazírání toho, čeho se dopouštíme - a leckdy do čeho se vůbec pouštíme.«
- Všichni jsme závislí na světě, v němž žijeme.
+ Bez něj umíráme.
- »Nová „digitální kultura“ rašící z postmoderní filosofie bude pravděpodobně - alespoň ve svých počátcích - neopoetisticky hravá, módní, radostná a těkavá, spíše emotivní než rozumářská, decentralizovaná a fragmentální, výrazně apolitická a krapet amorální, nezbedná a nerozumná a nealgoritmická a neelitářská, individuální a interaktivní a internacionální a intertextuální, bude to kultura ustálenými postupy vědeckého zkoumání jen obtížně uchopitelná.«
+ Stojí za podrobnější zamyšlení.
- Do digitálního světa by mělo být přeneseno všechno dřívější vědění (= syntéza předchozí kultury s novou.).
Kniha Josefa Prokše Člověk a počítač aneb Svítání digitální kultury vrhá nové světlo na vývoj lidské kultury ovlivněný všeobecným používáním počítače k plnění fundamentálních lidských potřeb jako např. komunikace, socializace či vzdělání. Je v tomto ohledu optimistická a předpokládá, že problémy z nové kultury plynoucí budou vyřešeny, analogicky jako problémy vyplynuvší z kultur předchozích. Nesnaží se však předvídat vzdálenější budoucnost, spíše se soustřeďuje na popis stávajících jevů a snaží se je uvádět do souvislostí s historií. Kniha je napsaná (někdy až přehnaně) poutavým filozofickým stylem s optimistickým vyzněním.
Jednotlivé kapitoly jsou věnovány (1.) změnám ve vnímání času a prostoru, (2.) mezilidské komunikaci, (3.) hrám a počítačovým hrám a jejich vlivu na děti, (4.) dospělým programátorům a jejich pracovním životům, (5.) hackerům, (6.) vzdělání a (7.) shrnutí předpokládaného vývoje.
Vysvětlivky:
- : Myšlenka vypsaná ne doslovně, např. vlastními slovy či zestručněná.
- »« : Myšlenka vypsaná doslovně.
+: Moje vlastní poznámka k předchozímu (kurzivou).
Výpisky jsou organizovány podle kapitol. Jde o knihu:
Josef Prokeš: Člověk a počítač aneb Svítání digitální kultury. SURSUM, 2000.
I.
- »Čas a prostor dnešního člověka bez identity se smrštil do vířivého časoprostoru permanentního provizoria „teď a tady, však to nějak dopadne.“«
II.
- Obsahem komunikátu je dnes médium a jeho sociální kontext, nikoli sdělení jako takové.
- Paradigma moci je svázáno s technologií pohybu informací.
- »Každá technologie pro člověka postupně vytváří zcela nové prostředí, které je zpočátku pociťováno jako zkažené a degradující, a že prostředí nejsou nějakými pasivními obaly, nýbrž aktivními procesy.«
- »Každé médium má schopnost vnutit své vlastní předpoklady těm, kteří se nemají na pozoru.«
- »Účastníci e-mailového spojení nemohou přizpůsobit sdělení informace vzájemnému psychickému stavu, jejich komunikace postrádá jedinečný osobnostní rozměr.«
- »Diskuse se často může zvrhnout v osamocené výkřiky jednotlivých účastníků, kdy nikdo neposlouchá, co říkají ostatní. Přičemž všichni jsou spokojeni a mají pocit, že je jim nasloucháno, že jsou v této „diskusi“ důležití.«
- F2F = face to face
- Dopisy se mohou ztratit.
- Komunita sestává z účastníků (obyvatel) propojených sítí vztahů a sdílejících vlastní kulturu.
III.
- Hra bývá vykonávána z radosti a potěšení.
- Děti si ve hrách tradičně osvojovaly společenské role.
- Nezodpovědnému člověku chybí v životě tlačítka LOAD/SAVE.
- »Pro skutečný kontakt člověka s člověkem je nutno vždy něco obětovat, něčemu se podřidit, alespoň z poloviny. Počítač je k dispozici kdykoli.«
- »Jak jinak, slečna příroda se hlásí ke svému, k něčemu, co zatím ani počítač nemá.«
- Experiment s přechodem mezi virtuálním a reálným světem: brýle s prizmatickými skly.
- Psycholog prostřednictvím hry konfrontoval dívku s možnostmi, které by jinak neobjevila.
- »Hráč si může vyzkoušet nové identity, včetně experimentu s pohlavní identitou.«
IV.
- Začínají být oceňovány: kreativita, schopnost týmové spolupráce.
- »Mimořádnost v jedné oblasti bývá nezřídka kompenzována nedostatečnostní v oblasti jiné.«
- »Komunita tehdejších informatiků MIT by se pak z vnějšku jevila jako ghetto sociálních vyvrženců z nezbytí kabalisticky manipulujících s počítači.«
- Ada Lovelace obohatila příkazový jazyk o příkazy cyklení a podmínky.
- »Je pro nás ještě vědomí vlastní smrti zdrojem duchovní síly?«
- V internetovém davu se nezfackujeme a nepodáme si pak ruku na usmířenou.
+ Spíš se budeme ignorovat, stejně máme přebytek dalších kandidátů na naši pozornost.
V.
VI.
- »Televize nás útržkovostí, povrchností a vizuální předtráveností od skutečného poznání zasazeného do patřičných souvislostí spíše odradí, sebereflexi či snahu o katarzi pouze předstírá a naleptává dosavdní vědu i kulturu tím, že je transformuje v muzikál.«
- Imagogie = transformace kultury písemné v obrazovou.
- Brněnský psycholog se zbavil televize, jeho děti pak byly mimo obraz a ztratily všeobecně uznávanou platformu vzájemné komunikace.
+ Všeobecně uznávaná platforma komunikace se stává ohroženým druhem.
- Diváci touží po klipových upoutávkách místo kompletních uměleckých děl.
- Výzkumně vzdělávací program Moose Crossing je textový.
- Ze školy si spíše než vědomosti odnášíme osobnost některého z pedagogů.
- Markéta Baňková: Město, pokud o knihu - hypertextová novela.
- »Žáky a studenty bychom tedy měli především naučit orientovat se ve změti informací, třídit poznatky na podstatné, méně podstatné, doplňující a oddělit od nich informační balast, jehož množství je převažující.«
- Prostředí, kde jsou schvalována pouze opatrná (správná, ověřená) rozhodnutí nepodporuje tvořivost.
- »Výpočetní procesy pomalu přestávají být chápány jako abstrakce stvořená člověkem, ale vyjevují se jako široce zastoupený přírodní mechanismus, bez jehož pochopení nám může být skryta podstata nebo dokonce vysvětlení řady fundamentálních jevů.«
VII.
- »Používáním počítačů a elektronické komunikace nejspíše ztrácíme intuitivní nazírání toho, čeho se dopouštíme - a leckdy do čeho se vůbec pouštíme.«
- Všichni jsme závislí na světě, v němž žijeme.
+ Bez něj umíráme.
- »Nová „digitální kultura“ rašící z postmoderní filosofie bude pravděpodobně - alespoň ve svých počátcích - neopoetisticky hravá, módní, radostná a těkavá, spíše emotivní než rozumářská, decentralizovaná a fragmentální, výrazně apolitická a krapet amorální, nezbedná a nerozumná a nealgoritmická a neelitářská, individuální a interaktivní a internacionální a intertextuální, bude to kultura ustálenými postupy vědeckého zkoumání jen obtížně uchopitelná.«
+ Stojí za podrobnější zamyšlení.
- Do digitálního světa by mělo být přeneseno všechno dřívější vědění (= syntéza předchozí kultury s novou.).
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Člověk a počítač - výpisky : trvalý odkaz
Následující deník autora : Ester Krejčí jako kniha
Předchozí deník autora : Vícerozměrné aspekty identit
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 2» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Angelon [17], Zoe [14], Vavrys [13], Jaruska [12], Deer [10], Leonn [3], Dalmet [3], rebarbora [2]» řekli o sobě
Boleslava řekla o Nikytu :Bezva holka, se kterou můžu pokecat o všem a nepohádat se:-) Jo a taky moc pěkně píše, doporučuju...