{Hudba Praha}
13.01.2015 6 1093(7) |
Tak a je to venku. Nebo spíš na facebooku, tudíž je to oficiální.
Nebo ne?
* * *
Bylo by to krásný
bylo by to jasný
bylo by to zlatý
bylo by to šťastný
Bylo by to bylo
kdyby se to stalo
-- Hudba Praha: Divoký srdce
* * *
Tak co se stalo? Stalo se vůbec něco?
Jistěže stalo - v pozdních večerních hodinách jsem si upravoval profil na facebooku. Najednou padl můj zrak na položku „relationship“. V tu chvíli mě napadla taková otázka: Jak by asi reagovalo moje okolí, kdybych si ji změnil na „ve vztahu“?
Neuměl jsem si reakce okolí moc představit a tak jsem se rozhodl jednat - provést pokus na lidech.
Klikl jsem a v databázích facebooku přibilo pár záznamů o mé osobě. To je vše.
Tohle vás možná zklamalo. Já vám však ukážu, že toto falešné vstoupení do vztahu se zas tak neliší od těch reálných. Pojďme se podívat na film.
* * *
Je to už delší dobou, co jsem viděl sovětský film Assa. Film mě velmi oslovil, pár dní mi ještě ležel v hlavě. A pak mě napadla zásadní otázka: Kde v tom filmu byla scéna, kdy hlavní hrdina takříkajíc „sbalí“ hlavní hrdinku. Chvíli jsem nad tím dumal a pak mi došla překvapivá odpověď - nikde.
Když jsem nad tím bádal dál, došlo mi, že ve spoustě uměleckých děl tento „moment sbalení“ buď úplně chybí, nebo je redukován na nějaký často absurdní okamžik, vzpírající se jakémukoliv vysvětlení. Dobrým příkladem té druhé kategorie jsou Žluté květy v Mistrovi a Markétce.
V literatuře a ve filmu tedy často chybí moment, kdy si můžeme říct „odteď jsou spolu, předtím spolu nebyli“. Když se nad tím zamyslíme, má to svou logiku.
Navazování vztahů je proces, který sice může proběhnout rychle, ale často to tak nebývá. Kdysi jsem četl krásnou metaforu o přiklánění. Navíc je často vztah cosi nevyřčeného. Za dialog „Nechceš se mnou chodit?“ - „Tak jo.“ by mě čtenáři mých povídek asi ukamenovali.
Oproti tomu zamilování se je bývá věc impulzivní a rychlá, proto se taky používají termíny jako „zahořel láskou“ nebo, budu-li citovat knihu Kmotr, „byl zasažen bleskem“. Je to věc rychlá, ale jen málokdy bývá oboustranná. Nastupuje tedy zas to přiklánění.
Mnoho z vašich přátel si odkliklo na facebooku vztah. Jenom klikli a v databázích facebooku přibilo pár záznamů. To je vše. Ale ta skutečná věc se děla jindy a leckdy to trvalo třeba rok.
* * *
Teď jsou mnozí z vás dopáleni a zmateni. Možná si říkáte: „Ale my jsme něco viděli...“
Co jste viděli?
Byl jsem zamilovanej? To mi nemůžete nijak dokázat. Viděli jste jen to, co jsem vám ukázal, slyšeli jste jen to, co jsem vám řekl. Láska je něco jako bolest hlavy - zvenčí se téměř nedá detekovat a zevnitř se nedá srovnávat s jinou, tím méně cizí.
Ale my jsme viděli ty vaše námluvy!
Jaký námluvy? Víte, co to jsou námluvy? Námluvy, přesněji řečeno zásnuby, byl jakýsi zvyk nebo obřad, kterým dali partneři najevo svému okolí, že to spolu myslí vážně. Jednalo se o věc vcelku oficiální. Ale u mě žádná takováhle oficialita neproběhla. Svatba nebude. Tečka.
* * *
A proč to všechno?
Poslední dobou se můj život neshoduje s mou představou o životě. Věci jsou zkrátka úplně jinak, než bych chtěl. Možná jsem vám jen ukázal své přání, ale možná taky ne. Nevěřte ničemu, co si sami nemůžete ověřit.
* * *
Stereo, pouštím si na plno
území, území nikoho
projíždím, projíždím bez cíle,
bez cíle, bez cíle bez tíže
Prodávám nabízím nové perspektivy,
prodávám nabízím, horké sny
Stereo, pouštím si na plno
muzika, muzika veselá
Stavím se, stavím se na kávu,
v benzíně, v benzíně u křížů
Prodávám nabízím nové perspektivy,
prodávám nabízím, horké sny
prodávám nabízím jemné reality,
prodávám nabízím iluzi
Prodávám, nové perspektivy,
nabízím horké sny
prodávám jiné reality, nabízím iluzi...
-- Priessnitz: Stereo
15.01.2015 - 18:05
Severak: Cituji i z jiných děl, podle mě je takové odkazování se jedním ze smyslů literatury. Člověk často potřebuje srovnat situaci, ve které se nachází, s nějakou obdobnou, kterou zná, a tu najde buď ve vzpomínkách, nebo v literatuře, filmu či seriálu. Předpokladem je, aby ta literatura byla rozumně aplikovatelná (co nejblíže realitě) a to seriály Daria a Ester Krejčí většinou splňují (i když i v Darie jsou v některých epizodách občas nesmysly, ale jsou to výjimky).
14.01.2015 - 22:48
Zamila: jo, tomu postupu se říká „vytloukání klínu klínem“. Dvojsmysl v tom vidět můžeš i nemusíš. :-D
PS: jejky
PS: jejky
14.01.2015 - 22:46
Singularis: jistě, to má facebook na vyjádření vztahu k někomu kdo není na facebooku, nebo když to jen nechcete rozmazávat. Těch možností je tam víc a jsou divný, jak vztahy bejvaj.
Opravdu mě fascinuje tvoje schopnost všechno citovat z Darii nebo Ester Krejčí.
Jinak měl jsi ve svém experimentu pokračovat, vědec se nesmí bát.
PS: ono stačí, když jsi takhle změnila rod v řeči. :-D
Opravdu mě fascinuje tvoje schopnost všechno citovat z Darii nebo Ester Krejčí.
Jinak měl jsi ve svém experimentu pokračovat, vědec se nesmí bát.
PS: ono stačí, když jsi takhle změnila rod v řeči. :-D
14.01.2015 - 12:38
Oprava - nebylo to ve Fabulaci Schrödingerovy kočky, ale ve Vánoční agitaci.
14.01.2015 - 11:44
No, mně to bylo hned jasný :-D Navíc tohle z čistě psychologickýho hlediska dělá opravdu hodně lidí :-) Ale Ty bys to prostě v tu chvíli hlavně nestih :-D Max. se Zrzkou :-D PS: Líbí se mi to srovnání s bolestí hlavy, jinak ale doufám, že Ti tam ty komentáře nepřibily hřebíkem ;-)
14.01.2015 - 10:08
Nevím, zda jsem to správně pochopil. Facebook umožňuje "zamilovat se" a vstoupit do vztahu, aniž bys k tomu potřeboval druhou osobu? Hm... takový civilizační výdobytek neměli ani Staří Římané. :-D
S Tvými úvahami o navazování vztahů celkem souhlasím, až na to, že výjimečně může vztah začít i skončit deklarativně, viz přátelství Nikity Krále a Mojí vinné révy v Aspergerově regresi; dialog "Nechceš se mnou chodit / Tak jo" by mi nevadil, asi proto, že o "chození" tohoto druhu nemám moc dobrou představu.
Rozchody bývají mnohem častěji okamžité, protože k vytvoření vztahu se musí lidé poznat, zatímco k rozchodu jim stačí se ubezpečit, že už se nepotřebují. (Hm... zdá se, že rozchod v seriálu Ester Krejčí zatím chybí.) A co se týče zamilování, trochu nepřímo (z pohledu druhého člověka) ho najdeš ve Fabulaci Schrödingerovy kočky, kde se Melanie Navrátil zamilovala do Mili.
Já jsem kdysi udělal podobný experiment zde na Psancích, když jsem si "pohlaví" změnil na ženu. Byla to asi taková změna jako ve filmu Orlando (1992) ( http://www.csfd.cz/film/16815-orlando/ ). Ale ze strachu z reakce okolí jsem to zhruba za pět minut vrátila zpět. Ale stejně jsem trochu zvědavá, jak by okolí reagovalo, kdybych zůstala ženou déle.
S Tvými úvahami o navazování vztahů celkem souhlasím, až na to, že výjimečně může vztah začít i skončit deklarativně, viz přátelství Nikity Krále a Mojí vinné révy v Aspergerově regresi; dialog "Nechceš se mnou chodit / Tak jo" by mi nevadil, asi proto, že o "chození" tohoto druhu nemám moc dobrou představu.
Rozchody bývají mnohem častěji okamžité, protože k vytvoření vztahu se musí lidé poznat, zatímco k rozchodu jim stačí se ubezpečit, že už se nepotřebují. (Hm... zdá se, že rozchod v seriálu Ester Krejčí zatím chybí.) A co se týče zamilování, trochu nepřímo (z pohledu druhého člověka) ho najdeš ve Fabulaci Schrödingerovy kočky, kde se Melanie Navrátil zamilovala do Mili.
Já jsem kdysi udělal podobný experiment zde na Psancích, když jsem si "pohlaví" změnil na ženu. Byla to asi taková změna jako ve filmu Orlando (1992) ( http://www.csfd.cz/film/16815-orlando/ ). Ale ze strachu z reakce okolí jsem to zhruba za pět minut vrátila zpět. Ale stejně jsem trochu zvědavá, jak by okolí reagovalo, kdybych zůstala ženou déle.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Divoký srdce : trvalý odkaz
Následující deník autora : Ohníčky
Předchozí deník autora : Jenom kola